Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Tamborski: Iwestycje Polskie nie będą formą pomocy publicznej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
23-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Tamborski: Iwestycje Polskie nie będą formą pomocy publicznej
Fot. MSP
– Inwestycje Polskie to program, który ma zapełnić lukę kapitałową dotyczącą inwestycji długoterminowych. Chcemy uniknąć sytuacji, w której program ten traktowany byłby jako forma pomocy publicznej, w całym przedsięwzięciu chodzi o partycypację w kluczowych dla rozwoju projektach na zasadach zbliżonych do komercyjnych – powiedział w czasie konferencji Infrastruktura Polska, Paweł Tamborski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, odpowiedzialny za wdrożenie projektu Inwestycje Polskie.

W ramach swojego wystąpienia na konferencji Infrastruktura Polska, wiceminister Paweł Tamborski zaprezentował przedstawicielom branży budowlanej podstawowe założenia programu Inwestycje Polskie. Jak podkreślił wiceminister, proponowane przez MSP funkcjonuje obecnie w wielu państwach należących do Unii Europejskiej.

Zgodnie z pomysłem Ministerstwa Skarbu Państwa finansowanie programu Inwestycje Polskie będzie pochodziło z prywatyzacji. Kwoty pozyskiwane na potrzeby IP nie będą zaliczane na poczet budżetu państwa. Program jest obsługiwany przez powołaną specjalnie w tym celu spółkę Polskie Inwestycje Rozwojowe oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Na początek Ministerstwo Skarbu Państwa może dokapitalizować BGK, kwotą do 10 miliardów złotych, która pozwoli na zwiększenie akcji kredytowej i gwarancji banku na potrzeby finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

– Już teraz szukamy projektów, które mogłyby zostać sfinansowane w ramach tego programu – powiedział Tamborski, podkreślając, że resort liczy w tym zakresie na informację zwrotną ze strony samych przedsiębiorców.

 

Wiceminister podkreślił też, że program ma się przyczynić do popularyzacji idei Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Realizacja projektów w ramach IP będzie polegać na częściowym finansowaniu inwestycji, w sposób ułatwiający prywatnym inwestorom realizację podejmowanych projektów. – Nie chcemy wyprzeć prywatnego kapitału, oferując tani dostęp do finansowania. Spółka PIR chce obejmować udziały mniejszościowe w projektach realizowanych we współpracy z prywatnym wykonawcą na zasadach zbliżonych do komercyjnych. Po realizacji inwestycji będziemy dążyć do wyjścia z danego projektu i do przekazania go w ręce prywatnych inwestorów – stwierdził Tamborski, dodając, że PIR ma być spółką rentowną i niezależną od pozamerytorycznych czynników.

 

- Aby zapewnić sobie niezależność rady nadzorczej, chcemy powołać do niej osoby z dużym doświadczeniem, które nie będą podatne na wpływy merytoryczne. Zakładamy również stosunkowo wysoką rotacyjność wśród członków rady – podkreślił wiceminister.

 

Strategicznym celem programu Inwestycje Polskie Jego celem jest zapewnienie zachowania obecnej dynamiki inwestycji w projekty infrastrukturalne o długim horyzoncie czasu, przy wykorzystaniu atrakcyjnego finansowania, a także uzupełnienie obecnej oferty instytucji finansowych na polskim rynku. Program służy wspieraniu rentownych projektów infrastrukturalnych. Na infrastrukturę komunikacyjną może trafić nawet 30 procent wszystkich dostępnych w jego ramach środków. Kluczowe znaczenie będą miały również projekty z zakresu energetyki i gazownictwa oraz zagospodarowania złóż węglowodorowych (w tym gazu łupkowego). Inne obszary inwestycyjne obejmują infrastrukturę samorządową, przemysłową i telekomunikacyjną.
 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

Intermodal i logistyka

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

inf. pra 21 kwietnia 2022

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Intermodal i logistyka

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje Trasę Łagiewnicką

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

Intermodal i logistyka

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

inf. pra 21 kwietnia 2022

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Intermodal i logistyka

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje Trasę Łagiewnicką

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5