Trwa budowa fragmentu szlaku Via Baltica na odcinku Szczuczyn – Ełk Południe. Wykonawca, konsorcjum Porr, Porr Bau oraz Unibep prowadzi roboty mostowe i drogowe. Powstający odcinek ma długość 23 km.
Umowa z wykonawcą została
podpisana w sierpniu 2018 r. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostało
wydane w lutym 2020 r. Fragment szlaku Via Baltica między Szczuczynem a węzłem Ełk, ze względu na przewidywany duży ruch samochodów ciężarowych, powstaje w technologii betonu cementowego. a mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
W ramach kontraktu wybudowanych będzie 19 obiektów inżynierskich oraz dwa węzły: Guty oraz Ełk Południe. Zadaniem wykonawcy jest także remont dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska.
Wykonawca, konsorcjum Porr, Porr Bau oraz Unibep, wykonuje obecnie nasypy, podbudowy z betonu czy warstwy wiążące węzeł.
Odcinek Szczuczyn – Ełk Południe jest częścią trasy Via Baltica pomiędzy Szczuczynem a Raczkami, która została podzielona na 11 odcinków: droga ekspresowa S61 jest podzielona na 11 odcinków, z tego w budowie jest obecnie 8. To Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Południe – Łomża Zachód, Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna, Suwałki – Budzisko w woj. podlaskim oraz w woj. warmińsko-mazurskim: Szczuczyn – Ełk Południe i Wysokie – Raczki.
Kolejnym po trasie Szczuczyn – Ełk jest fragment Ełk Południe – Wysokie (ok. 23 km) wraz połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16. Za ten kontrakt odpowiada Trakcja PRKiI z Mostostalem.
Z kolei
na odcinku Wysokie – Raczki, zaawansowanie wynosi około 50 proc. Prace ziemne zrealizowane są w 90 proc., a wykonawca –Budimex – wyprzedza harmonogram o kilka miesięcy.