Na budowanym odcinku drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód powstanie m.in. największy węzeł kolejowy. Połączy drogi S8 i S19. Cały ponad 10-kilometrowy odcinek będzie gotowy w II kwartale 2026 roku.
Zadanie realizuje konsorcjum Porr i Unibep. Kontrakt został zawarty w maju 2021 r., ale dopiero w lutym tego roku wydane zostało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W marcu wykonawca rozpoczął roboty budowalne.
W ramach kontraktu powstaje ponad 10 km dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z pasami awaryjnymi. Wybudowany ma być także węzeł Białystok Zachód, który połączy dwie kluczowe drogi ekspresowe: S8 i S19. Będzie to największy węzeł drogowy w woj. podlaskim. W ramach węzła powstanie m.in. 13 obiektów mostowych oraz 11 przepustów ekologicznych.
Jak poinformował Unibep, prace na tym odcinku postępują zgodnie z harmonogramem. Wykonano już ponad 620 tys. m³ z planowanych 973 tys. m³ wykopów. Odpowiada to 52 tys. pełnych ciężarówek. „Taka liczba pojazdów ustawiona jeden za drugim utworzyłaby linię o długości 832 km”.
Jak podkreśla przedstawiciel Unibepu, utrzymanie dobrego tempa prac jest możliwe dzięki zgranemu zespołowi i dobrej współpracy z konsorcjantem – firmą Porr. - To już nasza trzecia wspólna inwestycja klasy S, dzięki czemu świetnie koordynujemy zadania, co widać po dotychczasowych wynikach – mówi kierownik budowy, Tomasz Klekotko i dodaje, że wykonano także 400 tysięcy m³ nasypów, 300 tysięcy m³ wymian gruntu i wbudowano 32 tys. ton masy bitumicznej.
Jednym z wyzwań na budowie były wymagające warunki gruntowe. Rozwiązano je dzięki zaawansowanym technologiom geotechnicznym. Jak poinformował wykonawca, część obiektów inżynierskich posadowiono na palach CFA oraz prefabrykowanych palach wbijanych betonowych. Taka technologia zapewnia stabilność nawet na trudnym gruncie. W obszarach o głębokim zaleganiu gruntów nienośnych, podatnych na osiadanie, zastosowano technologię pionowych drenów, które przyśpieszają ich konsolidację oraz nasypy przeciążeniowe. - Technologia ta wzmacnia, znajdujące się w podłożu grunty z zawartością części organicznych, jednocześnie oferując alternatywę dla tradycyjnych wymian gruntów – wyjaśnia wykonawca.
Zawarta w 2021 roku umowa na budowę tego odcinka S19 miała wartość 405,6 mln zł. Prace powinny się zakończyć w II kwartale 2026 r. Odcinek Kryniece – Dobrzyniewo – Białystok Zachód Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód od strony północnej w rejonie miejscowości Krynice włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok – w przyszłości w drogę S16 Knyszyn – Krynice. Od zachodu ominie Białystok i po stronie południowej połączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8 na planowanym węźle Białystok Zachód. Droga będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.