Firma Highway wykona dokumentację projektową dla połączenia drogowego między Drogą Czerwoną a Portem Zewnętrznym w Gdyni. Umowa już podpisana, a prace mają trwać ok. 24 miesiące.
Obecnie wschodnie terminale w Porcie Gdynia z siecią dróg krajowych połączone są przez ulicę Polską, Janka Wiśniewskiego oraz Estakadę Kwiatkowskiego. Przepustowość układu drogowego wyczerpuje się, a ponadto wyeksploatowana trasa jest w złym stanie technicznym. Docelowo komunikację do portu ma przejąć tzw. Droga Czerwona, która połączy port z drogą ekspresową S6.
Nowa trasa będzie się zaczynać w rejonie dawnej Stoczni Nauta, w pobliżu północno-zachodniego narożnika Basenu II Portu Gdynia. Dalej poprowadzona zostanie rozbudowaną ulicą Polską (Nową Polską), bezkolizyjnym węzłem Ofiar Grudnia’70 i rozbudowaną ulicą Janka Wiśniewskiego. Na dalszym odcinku droga poprowadzi przez rozbudowany bezkolizyjny węzeł Janka Wiśniewskiego – Estakadę Kwiatkowskiego i nowym odcinkiem pomiędzy estakadą Kwiatkowskiego a bezkolizyjnym węzłem Morska – Obwodnica Trójmiasta, poprzez również bezkolizyjny węzeł Dolina Logistyczna. Droga Czerwona powstanie w przekroju dwujezdniowym.
fot. Port Gdynia
Za realizację odcinka pomiędzy Portem Zewnętrznym a rondem Karlskrona będzie odpowiadać zarząd gdyńskiego portu, a za pozostałe odcinki GDDKiA, która prowadzi już prace projektowe. Pod koniec października 2022 r. opracowanie projektu drogowa dyrekcja zleciła firmie Mosty Katowice.
Nowe połączenie drogowe do portu ma umożliwić dalszy rozwój gdyńskiego portu z jednoczesnym ograniczeniem wpływu transportu związanego z działalnością portową na życie w mieście.
To ważne także w kontekście planów rozwojowych portu związanych z budową Portu Zewnętrznego. Ta
inwestycja realizowana w PPP, ma znacząco zwiększyć zdolności przeładunku kontenerów – aż do 2,5 mln TEU w skali roku (to wielkość porównywalna z obecną przepustowością gdańskiego Baltic Hub).