Stary wiadukt w ciągu ulicy Monte Casino w Katowicach musi być zastąpiony nowym. Prace przy tej inwestycji zbliżają się do kulminacyjnego punktu – rozbiórki istniejącego obiektu. Będą wyłączenia z ruchu.
Tej inwestycji nie można było uniknąć – wiadukt wybudowany w latach 80. Jest w złym stanie technicznym. Trzeba go rozebrać i wybudować od nowa – wcześniej próbowano podpierania obiektu, ale te działania na dłuższą metę były niewystarczające. Wiadomo, że GDDKiA zaplanowała obiekt o podobnych parametrach do istniejącego. Na podstawie przygotowanej wcześniej dokumentacji zadanie ma zrealizować firma Primost Południe z Będzina. Warta 24,5 mln zł umowa została zawarta w połowie lutego. Sporo czasu upłynęło na uzgadnianie organizacji ruchu, teraz wykonawca zbliża się do rozbiórki starego wiaduktu.
Obecnie trwają jeszcze prace związane z budową tymczasowej kładki dla pieszych. Rozbierane są elementy wyposażenia istniejących wiaduktów – najpierw rozebrana zostanie jezdnia. Jak informuje inwestor, po wykonaniu ramp do kładki tymczasowej, na istniejącym wiadukcie wyłączony zostanie ruch pieszych i rowerów. Wówczas wykonawca przystąpi do demontażu pozostałych elementów wyposażenia obiektu.
Planowane prace będą się wiązały z wyłączeniem z ruchu ulicy Bohaterów Monte Cassino na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Wrocławską i Burowiecką. Jak podaje GDDKiA, od strony południowej dopuszczony zostanie dojazd do placu manewrowego znajdującego się po zachodniej stronie ulicy Bohaterów Monte Cassino oraz autobusów komunikacji miejskiej.
Wyświetl większą mapę
Wprowadzanie zmian zacznie się od godzin nocnych 17 sierpnia, a kierowcy odczują je od poranka 18 sierpnia.
Komunikacja zbiorowa w ciągu ul. Monte Cassino będzie dojeżdżała do nowych przystanków przy rozebranym wiadukcie, a pasażerowie przejdą nad S86 (najpierw jeszcze po chodnikach na starym wiadukcie, potem po specjalnej kładce). Po zachodniej stronie ulicy wyznaczony zostanie przystanek autobusowy, na którym kończyć i rozpoczynać będą swój bieg autobusy kursujące do węzła przesiadkowego Zawodzie, natomiast na ulicy Wrocławskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Lubuską zostaną wyznaczone dwa jednokierunkowe przystanki autobusowe – informuje GDDKiA. Samochody pojadą natomiast objazdem.
Rozpoczęcie rozbiórki konstrukcji starego obiektu będzie natomiast oznaczało ograniczenia w ruchu na drodze ekspresowej. W tym przypadku ostateczna organizacja ruchu nie została jeszcze zatwierdzona.
Wiadomo, że inwestor oczekuje, by na każdym etapie prac kierowcy na drodze ekspresowej mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Wszystkie prace mają się zakończyć do grudnia 2025 r.