Jerzy Szmit został wiceministrem infrastruktury i budownictwa do spraw transportu drogowego oraz lotniczego. – Najpierw musimy zająć się dokładną weryfikacją obecnej sytuacji. W to wchodzi Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz sytuacja techniczna budowanych dróg – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Szmit, świeżo upieczony wiceminister.
Po pierwsze PBDK 2014-2023
Politycy PiS rozpoczynają obejmowanie urzędów od dokładnej analizy tego co już zostało zrobione. Na pierwszy ogień idą najważniejsze dokumenty. – Dopiero teraz możemy dokładnie przestudiować wszystkie dokumenty dotyczące budowanych obecnie dróg w Polsce. Najważniejszym zadaniem jest przyjrzenie się PBDK 2014-2023. Musimy sprawdzić czy jest on w ogóle realny do wykonania co do czego mamy coraz większe wątpliwości – informuje Jerzy Szmit.
Drogi ponad to, że mają być budowane w potrzebnych miejscach i najlepiej, żeby nie były zbyt drogie, to muszą być też dobre pod względem technologicznym. Czy nowy wiceminister zapewni odpowiedni standard nowobudowanych tras? – Musimy przyjrzeć się też oczekiwaniom technicznym, które muszą spełniać obecnie budowane drogi. Część z nich nie jest pod tym względem na najwyższym poziomie. Oczywiście chcemy godzić jakość z ceną. Dodatkowo będziemy dbać o to aby sieć drogowa w Polsce rozwijała się w sposób racjonalny – mówi Jerzy Śzmit.
Spadek po poprzedniej władzy
PO oddając urząd pozostawiło po sobą nienajlepszą sytuację finansową. Trzeba tez pamiętać, że nie lepiej było kiedy resort został opuszczony przez PiS. Teraz minister mówi o dużym zadłużeniu. – Dużym problemem jest zadłużenie jakim obciążony jest obecnie Krajowy Fundusz Drogowy. Poprzednia władza zostawiła nas z dużym długiem i teraz musimy spróbować go zredukować – informuje poseł PiS.
– W planach mamy też zajęcie się systemem poboru opłat. Poprzednia władza nie dopilnowała niektórych spraw i teraz mamy problemy bo nie spełniamy wymagań Unii Europejskiej – mówi Jerzy Szmit. – Jeśli chodzi o system drogowy w kontekście europejskim to musimy też pamiętać, że Polska leży na szlaku transportowym wschód – zachód. Chcemy aby przez nasz kraj, szybkimi trasami przemieszczał się tranzyt europejski. To może przynieść korzyści – dodaje.
Trzeb upilnować rentowności portów lotniczych
W ostatnich latach w Polsce powstało kilka lotnisk. Niektóre są odpowiednio eksploatowane i dają radę się utrzymywać. Niestety powstają też takie porty lotnicze, które są mało potrzebne, z uwagi na brak pasażerów.
– Jeśli chodzi o sprawy infrastruktury lotniczej to tu też zaczynami od analiz. Sprawdzimy czy program rozwoju lotnisk w naszym kraju jest sensownie rozplanowany. Musimy też dbać aby porty lotnicze były rentowne. W ostatnich latach powstało w Polsce pięć lotnisk, a to dużo jak na nasz kraj. Mocno eksploatowane są tak naprawdę trzy lub cztery porty – mówi Jerzy Szmit. – Samorządy często domagają się inwestowania w mniejsze lotniska. To dobry pomysł, ale każde z nich musi zostać odpowiednio przemyślane – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.