Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie 11 projektów drogowych. Są to pierwsze projekty, dla których KE zatwierdziła finansowanie w ramach nowej perspektywy finansowej 2014 – 2020. Łączna wartość inwestycji to ok. 14 mld zł, z czego dofinansowanie wyniesie ok. 50%.
Całkowita wartość inwestycji, które mają już zatwierdzone dofinansowanie z Unii, to 14 mld zł. Za te pieniądze mają powstać drogi ekspresowe o łącznej długości ok. 340 km. Pomoc z funduszy unijnych to 7 mld zł. to pierwsze projekty, które otrzymają pieniądze w ramach nowej perspektywy finansowej 2014 – 2020. Najpierw S19 potem 10 kolejnych
Już wcześniej, 12 marca, decyzja została podjęta w sprawie budowy drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów na odcinku węzeł Lublin Sławinek – węzeł Lublin Węglin (fragment zachodniej obwodnicy Lublina), o wartości 149,6 mln euro.
Wśród projektów, które otrzymały dziś decyzję o przyznanym dofinansowaniu, znajdują się trzy odcinki drogi ekspresowej S3: odcinek Sulechów – Nowa Sól ( całkowita wartość: 325 mln euro, 61,61 km), Nowa Sól – Kaźmierzów (238 mln euro, 33,3 km) oraz Kaźmierzów – Legnica (467 mln euro, 48,27 km), odcinek S5 Korzeńsko – Wrocław(460 mln euro, 48,03 km), trzy projekty obejmujące budowę drogi ekspresowej S7: odcinek Miłomłyn – Olsztynek (540 mln euro, 48,03 km), Chęciny – Jędrzejów (210 mln euro, 21,55 km) oraz Kraków węzeł Igołomska – węzeł Christo Botewa (166 mln euro, 4,47 km), dwa projekty z zakresu budowy drogi S8: odcinek węzeł Marki – węzeł Radzymin Południowy (266 mln euro, 15,37 km) oraz Wiśniewo – Jeżewo (257 mln euro, 29,65 km), a także projekt dotyczący budowy drogi ekspresowej S51 Olsztyn – Olsztynek (380 mln euro, 29,39 km).
Jesteśmy pierwsi
Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, który otrzymał decyzje zatwierdzające dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014 – 2020. Projekty, których finansowanie ogłoszono dziś będą kosztować łącznie 3,3 mld euro, z czego Unia Europejska ma dołożyć 1,68 mld euro.
– Cieszę się, że dzięki bardzo dobremu przygotowaniu wniosków aplikacyjnych i wspólnej pracy jednostek resortu Infrastruktury i Budownictwa: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także Ministerstwa Rozwoju, udało nam się – jako pierwszemu krajowi – uzyskać decyzję o przyznanym dofinansowaniu aż dla 11 dużych projektów drogowych, tak ważnych z punktu widzenia spójności komunikacyjnej – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
Drogi w sieci TEN-T
Komisja Europejska zajęła się zatwierdzeniem dofinansowania właśnie dla tych dróg m. in. przez to, że leżą one w europejskiej sieci transportowej TEN-T. Projekty otrzymały pieniądze w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w ramach osi priorytetowej III - Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T oraz dla projektu budowy drogi S51 Olsztyn – Olsztynek w ramach osi priorytetowej IV - infrastruktura drogowa dla miast, działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.