– Dziś ogłosimy przetarg na drogę ekspresową nr 3 od Bolkowa do granicy państwa. Dzięki temu zachodniopomorskie porty zostaną połączone szybką trasą z Czechami – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktrury.pl” Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa. Wartość inwestycji ma sięgnąć 3 mld zł. W jej ciągu powstanie jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce.
Czekaliśmy długo
Drogę „skierowano do realizacji” już w październiku 2016 roku, a teraz, po siedmiu miesiącach, ogłoszony zostaje przetarg. Jak poinformował wiceminister Jerzy Szmit – budowa 31 km trasy S3 od węzła w Bolkowie do granicy Polski w Lubawce ma kosztować 3,2 mld zł. Inwestycja ma zostać ukończona do 2021 roku.
Korytarz europejski
Droga S3 jest istotna przede wszystkim z uwagi na to, że po ukończeniu będzie łączyć zespół portów morskich Szczecin – Świnoujście na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce. – S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11 (dotychczas droga ekspresowa R11). Połączenie obu dróg realizowane jest na podstawie międzynarodowej umowy rządowej – informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Długość całej trasy ekspresowej S3 to ok. 480 km. Stanowi ona element korytarza paneuropejskiego. Jako fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, z miejscowością Chania w Grecji.
Przebieg trasy
S3 pobiegnie nowym śladzie, zbliżonym do dawnego biegu drogi krajowej nr. 5. Zadanie polega na budowie trasy od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra (z węzłem). W jej ramach planowane są dwa tunele.
Jedna przeprawa ma mieć 0,320 km długości, a druga 2,290 km. Jak podaje GDDKiA – zostanie ona najprawdopodobniej wykonana metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Górnicza). To znaczy, że w kategorii tuneli drążonych, w naszym kraju, zajmie ona pierwsze miejsce.
Po ukończeniu, tunel na S3 będzie o 230 metrów dłuższy od podziemnej przeprawy na Zakopiance i o 45 metrów krótszy od tej na Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Jednak tunel na warszawskim Ursynowie zostanie w większości wykonany metodą podstropową, co oznacza, że konstrukcja budowana na trasie z Bolkowa do Lubawki będzie
„najdłuższym drążonym tunelem drogowym w Polsce".