Mieszkańcy poznali potencjalne warianty nowego przebiegu drogi między Krakowem Myślenicami. Na razie to korytarze o szerokości 3,5 km. Na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wybrane warianty zostaną doszczegóławione.
– Droga krajowa nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest coraz bardziej zatłoczona. W ciągu ostatnich lat ruch na niej wzrósł o 20-25%, spodziewamy się dalszych wzrostów. Dlatego zasadne jest prowadzenie prac przygotowawczych dla budowy nowej drogi ekspresowej na południe od Krakowa. Te prace się toczą od 2020 r. i dzisiaj widzimy pierwsze ich efekty. To bardzo wstępny etap koncepcyjny, ale pokazuje, że idziemy w dobrą stronę w tej sprawie – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prace analityczne zakończyły się jesienią 2021 r., a w grudniu gotowe było całe opracowanie. 27 stycznia przedstawiono je mieszkańcom.
Studium korytarzowe to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi. Należy przy tym pamiętać, że mowa o korytarzach, a nie konkretnych wariantach. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie.
W celu wyznaczenia tras, łączących autostradę A4 na południe od Krakowa z drogą ekspresową S7 za Myślenicami, GDDKiA poddała analizie obszar na terenie województwa małopolskiego obejmujący blisko 3 tys. km². Opracowanie objęło swoim zakresem siedem powiatów i aż 34 gminy. Analizowany obszar charakteryzuje się pagórkowatym ukształtowaniem terenu, mocno zróżnicowanym wysokościowo. Istnieją tam również specyficzne uwarunkowania geologiczne, które odpowiadają za występujące bardzo licznie osuwiska (lub obszary podatne na osuwiska). Charakterystyczna dla tego obszaru jest też rozproszona zabudowa.
Podczas pierwszego etapu prac przeprowadzone zostały analizy sieci drogowej. Na badanym obszarze wyznaczono 14 propozycji tras łączących autostradę A4 w okolicy Krakowa z S7 za Myślenicami. Ostatecznie spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK wytypowano sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.
Korytarz 1 - czerwony• Długość: 23,62 km
• Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice
• Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki
• Szacowana liczba węzłów: 5
• Szacowana liczba tuneli: 3
• Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł
• Koszt jednostkowy: 197,70 mln zł/km
• Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę
• Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km
Korytarz 2 - niebieski• Długość: 24,56 km
• Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice
• Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
• Szacowana liczba węzłów: 5
• Szacowana liczba tuneli: 5
• Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł
• Koszt jednostkowy: 244,68 mln zł/km
• Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę
• Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km
Korytarz 3 - różowy• Długość: 24,31 km
• Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice
• Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
• Szacowana liczba węzłów: 5
• Szacowana liczba tuneli: 5
• Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł
• Koszt jednostkowy: 267,22 mln zł/km
• Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę
• Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km
Korytarz 4 - pomarańczowy• Długość: 26,18 km
• Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice
• Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
• Szacowana liczba węzłów: 5
• Szacowana liczba tuneli: 5
• Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł
• Koszt jednostkowy: 238,73 mln zł/km
• Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę
• Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km
Korytarz 5 - fioletowy• Długość: 28,71 km
• Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice
• Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
• Szacowana liczba węzłów: 5
• Szacowana liczba tuneli: 5
• Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł
• Koszt jednostkowy: 205,47 mln zł/km
• Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę
• Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak
Korytarz 6 - brązowy• Długość: 29,13 km
• Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice
• Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów
• Szacowana liczba węzłów: 4
• Szacowana liczba tuneli: 4
• Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł
• Koszt jednostkowy: 208,23 mln zł/km
• Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę
Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km.
– Kraków i aglomeracja krakowska potrzebuje nowej drogi, która przejmie tranzyt i ułatwi komunikację pomiędzy miejscowościami ościennymi i dzielnicami miasta – mówi Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Komunikując od początku nasze plany, chcemy dowiedzieć się, jaki jest społeczny odbiór planowanej przez nas inwestycji i wypracować zgodę, co do głównego kierunku jej realizacji. Chcemy wspólnie wybrać korytarz, który będzie miał szansę późniejszej realizacji – dodał szef GDDKiA.