26,3 m – taką długość ma nowy most, który został otwarty w Szanghaju, we wschodnich Chinach. Jest to obecnie najdłuższa przeprawa na świecie wydrukowana z betonu w technologii 3D. Pełni ona funkcję kładki dla pieszych.
Obiekt został zaprojektowany przez zespół z Centrum Rozwoju Architektury Cyfrowej (JCDA) na pekińskim Uniwersytecie Tsinghua, prowadzony przez profesora Xu Weiguo, a wybudowany przez Shanghai Wisdom Bay Investment Management Company.
Forma konstrukcji jest inspirowana 1400-letnim mostem Anji, który znajduje się w chińskiej prowincji Hubei. Jest to najstarszy działający most w tym kraju. – Ta przeprawa to krok naprzód w budownictwie. Pokazuje, że w przypadku tak nowoczesnych technologii możemy przejść od fazy badań do realizacji – mówi przedstawiciel JCDA.
Most składa się z 176 betonowych elementów, których wydrukowanie na drukarce 3D zajęło 450 godzin. W ich skład wchodzą: 44 puste w środku elementy (które stanowią bazę mostu), 68 elementów nawierzchni oraz 64 elementy, z których zbudowano balustrady mostu.
Jak podają twórcy projektu – budowa przeprawy była znacznie tańsza niż byłoby to w przypadku konwencjonalnej budowli. Było tak głównie dlatego, że taka konstrukcja nie wymagała żadnych zbrojeń.
Ciekawą kwestią jest to, że w moście zostały zainstalowane czujniki, które zbierają informacje na temat zachowań betonu, z którego została ona zbudowana. Te dane będą później wykorzystywane w celu rozwoju technologii drukowania z betonu.
Nie jest to pierwszy przypadek udostępnienia do publicznego użytku przeprawy wydrukowanej z betonu w technologii 3D. W listopadzie 2017 roku w Holandii otwarto ośmiometrowy most, po którym mogą poruszać się m.in. rowery (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Dodatkowo, również w Holandii, powstał most wydrukowany w technologii 3D ze stali (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).