Na wielu drogach w Polsce powszechne jest stosowanie tradycyjnych osłon energochłonnych U-15a. To bezpieczne zakończenie stalowych barier ochronnych w rozwidleniach zjazdów na łącznice. Miejsca te są szczególnie ważne, gdyż istnieje tam podwyższone ryzyko uderzenia pojazdów w zakończenia barier.
Kolejnym, poza stalowymi barierami, równie często stosowanym rozwiązaniem na polskich drogach są tzw. „baranie rogi”. Obydwa te rozwiązania mogą stanowić zagrożenie dla życia kierowców i pasażerów pojazdów, a uderzenie w takie zakończenia barier może mieć tragiczne konsekwencje. W przypadku uderzenia w „barani róg” następuje przebicie pojazdu, a bariera zakończona w gruncie zadziała na pojazd jak katapulta.
Alternatywą dla wspomnianych rozwiązań jest system SafeEnd, będący systemem równoważnym względem klasycznych osłon U-15a. Dodatkowo spełnia on wymogi funkcjonalne określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury. Podobnie jak osłony energochłonne, system przy zachowaniu bezpieczeństwa absorbuje energię uderzenia pojazdu w czasie wypadku, co można zobaczyć na filmie poniżej:
SafeEnd jest przeznaczony nie tylko do stosowania na autostradach czy drogach ekspresowych i na różnych nawierzchniach, może również być stosowany zarówno w pasie dzielącym, jak i na poboczu; jako konstrukcja samonośna bez połączenia z barierami lub jako zakotwienie i bezpieczne zakończenie barier ochronnych. W zależności od miejsca i sposobu zamontowania barier ochronnych, konstrukcja może być stosowana jako lewo- lub prawostronna lub obustronna.
System pomyślnie przeszedł testy zderzeniowe dla prędkości 110 km/h. Posiada małe wymiary systemowe (szerokość urządzenia to jedynie 20 cm) oraz nie wymaga zastosowania betonowej płyty fundamentowej. Dzięki temu, może być stosowany w trudno dostępnych miejscach oraz na drogach typu 2+1. W porównaniu do osłon U-15a starego typu, system SafeEnd ma nieskomplikowaną konstrukcję, przez co jest znacząco tańszy od tradycyjnych osłon U-15a starego typu.
W przypadku kolizji nie jest konieczna wymiana całego urządzenia, a jedynie uszkodzonych elementów, co znacząco wpływa zarówno na czas naprawy urządzenia, jak i na obniżenie kosztów jego utrzymania w porównaniu do tradycyjnych osłon energochłonnych U-15a nawet o 50-70%. Dostępne są również warianty urządzenia SafeEnd U-15a dla barier tymczasowych, mało inwazyjne oraz łatwo demontowalne, montowane na czole bariery tymczasowej, najczęściej betonowej.
W Polsce urządzenie zostało już zastosowane między innymi na drodze ekspresowej S8 oraz na Południowej Obwodnicy Gdańska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.