Arek Kowalczyk
Żmurkiewicz potwierdził tym samym informację przekazaną nam w zeszłym tygodniu przez szczecińskiego posła PO Arkadiusza Litwińskiego, iż w najbliższym czasie ma dojść do spotkania ministra transportu Sławomira Nowaka, marszałka woj. zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza oraz prezydenta Żmurkiewicza ws. budowy tunelu. Żmurkiewicz będzie próbował przekonywać podczas tego spotkania do wysuniętej przez magistrat koncepcji montażu finansowego budowy tunelu pod rzeką Świną, zgodnie z którą 20% kosztów (szacowanych w sumie na 800 mln zł) wyłożyłoby miasto, a pozostałe 80% pochodziłoby z funduszy Unii Europejskiej. Jak dotąd rząd zajmuje stanowisko wymijające: rzecznik Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Piotr Popa poinformował nas, że inwestycje infrastrukturalne o tego rodzaju skali będą realizowane na podstawie zapisów Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020, w której nie ma bezpośredniego odwołania do świnoujskiej inwestycji.
- W dniu 9 października będę przebywał w Warszawie, odbierając statuetkę Kazimierza Wielkiego, przyznawaną samorządom, które najwięcej inwestują w infrastrukturę techniczną. Dzięki uprzejmości posła Arkadiusza Litwińskiego i marszałka Olgierda Geblewicza będę miał okazję zaprezentować w tym dniu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej stan oraz zaawansowanie prac przy realizacji inwestycji budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. – mówi Janusz Żmurkiewicz. – Chcę też przedstawić naszą propozycję współfinansowania tej inwestycji, w 20 procentach, ze środków miasta. Omówię także sytuację naszych przepraw promowych, oraz konieczność remontu kolejnych promów typu Karsibór, którego bez dofinansowania zewnętrznego nie będziemy w stanie zrealizować. Mam nadzieję przekonać stronę rządową do naszych racji – dodaje prezydent Świnoujścia.
Marszałek Geblewicz, cytowany wczoraj na naszym portalu, zwrócił uwagę, że budowa tunelu zostanie umieszczona w mandacie negocjacyjnym województwa do kontraktu terytorialnego na lata 2014-2020.