Rynek Infrastruktury
We wrześniu pisaliśmy o planach budowy tunelu pod Świną, który miałby rozwiązać największy problem komunikacyjny portowego miasta. Przedzielone rzeką Świnoujście nie może spiąć jej brzegów mostem, bo Świna jest elementem toru wodnego Szczecin – Świnoujście, czyli ciągu rzek i kanałów, dzięki któremu morskie statki mogą korzystać z portu Szczecin. Duże jednostki są zbyt wysokie, by mogły przepłynąć pod mostem.
Do budowy tunelu jest jednak wciąż daleka droga. Miasto jest w stanie sfinansować jedynie część inwestycji i, choć ubiega się o wsparcie rządowe, wciąż nie uzyskało gwarancji pomocy. Komunikację pomiędzy wyspami Wolin i Uznam wciąż zapewniają więc dwie miejskie przeprawy promowe: Warszów – Świnoujście i Ognica – Świnoujście.
Statek płynie, pociąg poczeka
Skorzystanie z promu to jedyny sposób dostania się do centrum miasta położonego na wyspie Uznam. Mieszkańcy Wolina codziennie pływają więc na drugi brzeg – tam zlokalizowane są urzędy, szkoły, tam najłatwiej zrobić zakupy. Na Uznamie znajduje się też wybudowana w 2008 roku stacja kolejowa Świnoujście Centrum, z której kolej UBB prowadzi ruch w kierunku Niemiec. Na Wolinie znajdują się natomiast polskie dworce kolejowy i autobusowy.
Przystań promowa znajduje się tuż obok stacji PKP. Promy rzeczne są bezwzględnie podporządkowane ruchowi morskiemu, więc czasem zdarza się, że kurs na drugi brzeg opóźnia się z powodu przepuszczania statku. Kolej wstrzymuje wtedy o kilka minut odjazdy pociągów. Poza tymi przypadkami promy pływają przez cały dzień co 15 – 20 minut oraz co około 40 minut w godzinach nocnych. Każda z czterech obsługujących przeprawę jednostek typu „Bielik” zabiera 33 samochody osobowe i nawet 700 pieszych.
Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl