Rynek Infrastruktury
Podstawą prawną do wprowadzenia opłat za korzystanie z mostu jest ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych. Wprowadza ona możliwość ustanowienia przez radę miasta opłat za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane w ciągach dróg publicznych.
Ministerstwo Finansów uznało, że zgodnie z interpretacją przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług, uznanie gminy za podatnika z tytułu opłat za przejazd mostem jest prawidłowe. Tym samym gmina zgodnie z prawem, będzie mogła wystąpić o zwrot podatku VAT od inwestycji „Budowa mostu nad Starą Świną łączącego wyspy Wolin i Karsibór wraz z rozbiórką Mostu Piastowskiego w Świnoujściu”.
Zaproponowano, aby jednorazowa opłata za przejazd mostem Karsibór-Wolin dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony wynosiła 2 zł brutto, a dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony – 5 zł brutto. Te stawki dotyczyć będą tylko samochodów spoza miasta.
Mieszkańcy Świnoujścia, za samochody osobowe, będą mogli zapłacić jednorazowo za cały rok opłatę zryczałtowaną w wysokości 10 zł, a w przypadku większych pojazdów 25 zł. Kto tego dokona otrzyma specjalną identyfikacyjną kartę zbliżeniową do automatycznego przejazdu przez most. To samo dotyczy samochodów dostarczających towar do sklepów na wyspie Karsibór.
Podobnie w przypadku pojazdów służb komunalnych oraz uprzywilejowanych (policja, straż pożarna, karetki pogotowia), które po wykupieniu rocznego abonamentu również będą wyposażone w karty zbliżeniowe. Prowadzący działalność turystyczną na wyspie Karsibór będą mogli wykupić karty dla swoich gości.
Na co zostanie wydane odzyskane 8 mln złotych? Przede wszystkim na rozpoczęcie budowy kanalizacji dzielnicy Karsibór oraz konieczne remonty i budowy dróg w mieście. Natomiast pieniądze z opłat trafią na fundusz sołectwa Karsibór i mieszkańcy sami zdecydują, jak je wykorzystać.
Wprowadzenie opłaty za przejazd mostem na wyspę Karsibór nie jest niczym nowym. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w wielu miejscach na całym świecie. I to zarówno w przypadku dużych przepraw, jak na przykład most Vasco da Gamma przez rzekę Tag w Lizbonie, jak i małych mostów, takich jak chociażby most Clifton w Bristolu w Wielkiej Brytanii. Opłaty te przeznaczane są na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów połączeń.