9 stycznia br. w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju odbyło się spotkanie w sprawie budowy tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Jednym z jego najważniejszych punktów było przyjęcie harmonogramu realizacji inwestycji.
W spotkaniu wzięli udział: Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, jego zastępca Barbara Michalska, naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych w Urzędzie Miasta Świnoujście Anna Prejzner oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz, Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski i dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Landner, przedstawiciel wykonawcy prezes Porr Polska Piotr Kledzik oraz inżyniera kontraktu Bogusław Konopko.
Harmonogram realizacji inwestycji: |
wrzesień 2018 |
Podpisanie umowy |
lipiec 2019 |
Złożenie wniosku o ZRID |
grudzień 2019 |
Planowane uzyskanie decyzji ZRID |
marzec 2021 |
Rozpoczęcie drążenia tunelu |
wrzesień 2022 |
Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie |
– W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale przecież wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM. Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą – dodaje Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Przypomnijmy: wartość umowy podpisanej z wykonawcą opiewa na 793,186 mln zł. Zadanie zostało powierzone konsorcjum Porr, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut oraz Energopol Szczecin. Pierwotnie inwestor planował podpisać kontrakt z konsorcjum włoskich firma Astaldi i Ghella, które oferowało niższą cenę za wykonanie prac (
więcej o powodach tej sytuacji i całym przetargu pisaliśmy tutaj).
Stała przeprawa w Świnoujściu ma połączyć wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe. Nie gwarantują one jednak odpowiedniej przepustowości, a ponadto są wrażliwe na warunki atmosferyczne.
Cały budowany odcinek ma mieć 3,4 km długości, w tym sam tunel 1,44 km. Jego średnica wewnętrzna to 12 metrów. W tunelu poprowadzona będzie dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej której przewidziano galerię ewakuacyjną.
Inwestorem dla tego zadania jest miasto Świnoujście, w imieniu którego zrealizuje ją, jako inwestor zastępczy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.