Rynek Infrastruktury
– Po raz pierwszy wpisano tunel do Strategii Rozwoju Transportu. Dzięki temu tak ważna dla miasta inwestycja ma szansę znaleźć się w dokumencie implementacyjnym. Wczoraj tę bardzo dobrą wiadomość przekazali mi koledzy samorządowcy po komisji wspólnej rządu i samorządu, która odbyła się w Warszawie – mówi „Kurierowi” Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Jak zauważa „KS”, Świnoujście uzyskało wsparcie ws. budowy tunelu od korporacji samorządowych, Związku Powiatów Polskich oraz Unii Metropolii Polskiej. Wcześniej miasto uzyskało pomoc marszałka Olgierda Geblewicza oraz posła Platformy Obywatelskiej Arkadiusza Litwińskiego.
Na biurko Elżbiety Bieńkowskiej, ministra infrastruktury i rozwoju trafiło pismo od prezydenta Świnoujścia, w którym przeczytać można m.in., że realizację inwestycji obiecał w 2010 roku premier Donald Tusk oraz że „od dłuższego czasu trwają rozmowy w ministerstwie dotyczące sposobu finansowania i realizacji tej inwestycji, a jednocześnie opracowywane są wykazy kluczowych inwestycji w kraju, na których tunel się nie znajduje. Jednocześnie inwestycja ta znajduje się w programie budowy dróg krajowych z terminem realizacji po 2013 roku”…
Świnoujscy urzędnicy uważają, że wpisane tunelu do strategii, to pokłosie m.in. ostatnich rozmów i intensywnych zabiegów przedstawicieli wielu instytucji oraz polityków.
Skąd Świnoujście weźmie wspomniane 120 milionów? Mają to być pieniądze z podatku od nieruchomości z terminalu LNG. Ostatnio szykowane są jednak zmiany w ustawie, które mogą wyłączyć z opodatkowania zbiorniki. Władze Świnoujścia już przekazały swoje uwagi do ministerstwa finansów. „Kurier Szczeciński” zauważa też, że nadal nie jest znana ostateczna kwota podatku z gazoportu, ani jaki finał będzie w sprawie wspomnianej ustawy. Prezydent Świnoujścia spotkał się z nowym prezesem Polskiego LNG, żeby porozmawiać o tej sprawie i poprosił o koszty konstrukcji i urządzeń w terminalu LNG, żeby urząd mógł sporządzić szacunkową wartość przyszłego podatku.