Radni Świnoujścia zwrócili się do premier Ewy Kopacz z apelem w sprawie budowy drogi ekspresowej S3 ze Szczecina do Świnoujścia. Chcą oni, by inwestycja znalazła się na liście podstawowej Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
Aktualnie budowa drogi S3 Szczecin – Świnoujście znajduje się na siódmej pozycji wśród rezerwowych zadań inwestycyjnych
w projekcie PBDK 2014-2020. Trasa o długości niemal 71 km może kosztować ponad 2,3 mld zł.
Radni argumentują„Droga ta, jako kontynuacja budowy trasy S3, jest nie tylko priorytetem władz samorządowych miasta Świnoujście, ale również województwa zachodniopomorskiego, a z powodów strategicznych winna być uznana za priorytet dla Polski. Przedsięwzięcie zostało wskazane jako kluczowe, absolutnie najważniejsze i niezbędne dla rozwoju województwa zachodniopomorskiego” – czytamy w apelu.
Radni przypominają, że wspomniana inwestycja została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym województwa zachodniopomorskiego, co więcej, zadanie to jest ich zdaniem niezbędne i konieczne dla zapewnienia rozwoju i funkcjonowania portów w Szczecinie i Świnoujściu.
W apelu przytoczono także statystyki dotyczące natężenia ruchu. Wynika z nich, że Generalny Pomiar Ruchu 2010, wskazywany przez GDDKiA w punkcie pomiarowym dla Świnoujścia na DW-102, dokumentuje średniodobowy ruch pojazdów na poziomie 7 883 pojazdów na dobę w 2010 roku. Aktualne pomiary wykazują, że średni ruchu dobowy to 10 402 pojazdów na dobę w 2014 roku, co oznacza blisko 32-procentowy wzrost w ciągu czterech lat.
Rozwój portów i energetykiZdaniem radnych, planowana w perspektywie 2014-2020 realizacja drogi S6 na odcinkach ze Szczecina do Gdańska, bez drogi S3 ze Szczecina do Świnoujścia wyklucza dostępność drogową portu w Świnoujściu w budowanej sieci połączeń krajowych. Trasa S6 przysłuży się jedynie szczecińskiemu portowi.
Co więcej, realizacja 70,9 km trasy S3 zapewni rozwój i możliwość realizacji zakładanych planów spółek Polskie PLN i PGNiG w zakresie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik oraz dodatkowych usług polegających na przeładunku LNG na mniejsze jednostki. „Ta [drogowa – przyp. red.] inwestycja jest niezbędnym elementem zapewniającym poprawę bezpieczeństwa energetycznego polski” – piszą radni.
Nowy PBDK czeka na uchwalenieDo 30 stycznia 2015 roku możliwe jest zgłaszanie uwag do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Daje to dodatkową szansę na zainteresowanie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju budową trasy S3 łączącej Szczecin ze Świnoujściem.
Jeżeli jednak żadne zmiany w projekcie nie zostaną wprowadzone, w województwie zachodniopomorskim
powstanie przynajmniej obwodnica Brzozowa w ciągu drogi S3. Droga o długości 4,8 km znalazła się wśród podstawowych zadań inwestycyjnych w projekcie PBDK 2014-2020.