Rynek Infrastruktury
W uchwale, radni napisali m.in.: "Wartość inwestycji – ok. 700 mln zł – przekracza możliwości budżetowe Gminy Miasta Świnoujście. (…) Obecna przeprawa utrudnia, a wręcz paraliżuje codzienne życie mieszkańców, jednostek gospodarczych i militarnych, funkcjonowanie miasta nie tylko w okresie napływu turystów. (…) W okresach letnich obrazy tworzących się wielogodzinnych kolejek pojazdów oczekujących na wjazd, nie wzbogacają pozytywnego wizerunku miasta. (…) Kolejne inwestycje w Świnoujściu, takie jak budowa Terminalu LNG, modernizacja portu wojennego przystosowanego do standardów NATO, budowy nowych stanowisk promów morskich oraz statków tzw. kontenerowców, których planowane zakończenie nastąpi w najbliższych miesiącach i latach, jeszcze bardziej skomplikują sytuację na miejskich przeprawach promowych. (…) W ostatnich miesiącach media informują o podejmowanych decyzjach rządowych dotyczących budowy dróg w naszym kraju, niektóre o wartościach wieluset milionowych. (…) Cieszymy się z tych faktów, ale jednocześnie możemy się czuć obywatelami drugiej kategorii, wciąż pomijanymi w rozwiązaniu tak ważnej sprawy dla Świnoujścia i kraju, jaką jest budowa tunelu".
Tunel będzie tańszy od promów
W uchwale zwrócono uwagę na wysokie koszty funkcjonowania przepraw promowych, wynoszącą ok. 30 mln zł rocznie (utrzymanie tunelu, według szacunków, wynosiłoby ok. 5 mln zł rocznie). Przypomniano też, że Świnoujście deklaruje przekazanie aż 126 mln zł wkładu własnego na realizację tej inwestycji. – Potrzebna jest jedynie decyzja Rządu Polskiego o budowie stałego połączenia brzegów cieśniny Świny w postaci tunelu, w ciągu najbliższych lat. Apelujemy do Pana o pochylenie się nad tym ta ważnym problemem dla miasta i kraju – napisali radni w skierowanej do premiera uchwale. Całą jej treść można przeczytać tutaj.
1,7 mln zł na program funkcjonalno-użytkowy
Niedługo poznamy firmę, która stworzy Program Funkcjonalno-Użytkowy budowy tunelu pod rzeką Świną, który miałby połączyć wyspy Wolin i Uznam. W piątek otwarto oferty w tym przetargu. Stanęło do niego 10 firm. – Wysokość ofert była bardzo zróżnicowana: od około 1,7 mln złotych do nawet ponad 10 mln złotych brutto. Najwyższą cenę zaoferowało konsorcjum niemieckich firm z Greifswaldu i Hamburga.
Zamawiający, czyli miasto Świnoujście, na wykonanie zadania przewidział 5,5 mln zł, z czego 85 procent pochodzi z dofinansowania od Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Po zakończeniu weryfikacji ofert pod względem formalno-prawnym, zostanie ogłoszony zwycięzca przetargu. Mamy nadzieję, że nie będzie odwołań i bez zbędnej zwłoki miasto będzie mogło podpisać umowę z wykonawcą. Zgodnie z warunkami przetargu, zwycięzca będzie miał na wykonanie zadania 12 miesięcy od chwili podpisania umowy – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia.
Program funkcjonalno-użytkowy to dokument, który określa oczekiwania zamawiającego wobec inwestycji budowlanej, która ma zostać następnie przeprowadzona w systemie projektuj-buduj. Program ma wskazać m.in. wymogi techniczne i finansowe.