Partner serwisu
Drogi i autostrady

Świnoujście przeciwne budowie S3 przez Warszów na wysokim nasypie. Miasto chce estakady

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
06-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Świnoujście przeciwne budowie S3 przez Warszów na wysokim nasypie. Miasto chce estakady
fot. GDDKiA
– Według nas nasyp w ciągu S3 przegrodzi Warszów. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby estakada – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – nasyp jest najlepszą opcją z uwagi na niższe koszty i niższe oddziaływanie na środowisko. – Budowa estakady w tym miejscu nie ma uzasadnienia – twierdzi GDDKiA.

Obecnie trwają prace w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Szczecinie dotyczące wydania decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście – Troszczyn. Trasa ma mieć 33 km długości i na północnym jej końcu ma połączyć się z przedsięwzięciem dotyczącym budowy tunelu drogowego łączącego wyspy Wolin i Uznam.

Czy nasyp podzieli Warszów?

Jednym z elementów inwestycji jest realizacja drogi na nasypie w świnoujskiej dzielnicy Warszów, przy skrzyżowaniu trasy S3 z ulicą Ludzi Morza. Temu rozwiązaniu nie są przychylni mieszkańcy i władze Świnoujścia. Proponują oni inne rozwiązanie.

Wyświetl większą mapę

– Zarówno mieszkańcy Warszowa jak i miasto jest przeciwko proponowanemu przez GDDKiA nasypowi. Według nas nasyp przegrodzi tę część Świnoujścia. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby estakada – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Zleciliśmy nawet opracowanie analizy porównawczej – nasyp a estakada – dodaje.

GDDKiA przeciwna estakadzie

Całkiem odmiennego zdania jest jednak inwestor. – W dokumentacji studialnej i materiałach do decyzji środowiskowej przewidziane zostały dwa obiekty inżynierskie, jeden nad bocznicą kolejową, drugi nad ulicą Ludzi Morza. Najazdy na te obiekty i odcinek między nimi o długości około 500 metrów przewidziano na nasypie o wysokości od 2 do maksymalnie do około 7 metrów. Łącznie mówimy tu o odcinku o długości ok. 1,2 km. Jest to fragment drogi S3 biegnący na przedmieściach Świnoujścia – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Mateusz Grzeszczuk, rzecznik zachodniopomorskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Naszym zdaniem budowa długiej na 1,2 km estakady zamiast nasypu w tym miejscu nie ma uzasadnienia. Byłaby ona dużo wyższa niż nasyp, jej maksymalna wysokość wynosiłaby 13 metrów, a w miejscu największego zbliżenia do osiedla Warszów, gdzie nasyp ma 5,5 metrów miałaby aż 11 metrów. Jej realizacja niosłaby ze sobą większe koszty, ale co najważniejsze wiązałaby się ze znacznie większym oddziaływaniem na otoczenie, a jego minimalizacja jest dla nas priorytetem. Nasyp jest rozwiązaniem generującym mniejszy hałas. Zarówno ze względu na mniejszą wysokość, jak i również brak dylatacji, które w przypadku estakady powodują, że przejazd taką trasą jest głośniejszy. Do tego estakada mocniej ingeruje w krajobraz, będzie bardziej widoczna przez swoją wysokość, a na nasypie można wykonać nasadzenia, które pozwolą wtopić go w otoczenie. Dodatkowo w uzgodnieniu do dokumentacji otrzymanym z Urzędu Miasta Świnoujście zwrócono uwagę na to, iż droga powinna być wyniesiona ponad otaczający teren pełniąc rolę zarówno drogi, jak i przegrody przeciwpowodziowej, powstanie estakady uniemożliwi realizację tego celu – podaje Mateusz Grzeszczuk.

Będą rozmowy

Sprawa jest na tyle poważna, że w dniu 9 kwietnia poświęcona jej będzie nadzwyczajna sesja Rady Miasta, na którą zaproszeni zostali przedstawiciele GDDKiA oraz RDOŚ.

Jak zaznacza przedstawiciel szczecińskiego oddziału GDDKiA – rozmowy z miastem w tej sprawie będą prowadzone. Niemniej jednak to nasyp jest rozwiązaniem, które zdaniem Generalnej Dyrekcji jest najkorzystniejsze. – Należy także pamiętać, że teraz mamy etap dokumentacji studialnej, a inwestycja będzie później realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że zadaniem wykonawcy będzie również optymalizacja wcześniejszych założeń, przez co wysokość nasypu może ulec zmianie – mówi Mateusz Grzeszczuk.

S3 połączy się z tunelem

Wspomniany odcinek S3 ma ostatecznie połączyć się z tunelem drogowym pod Świną, który ma usprawnić połączenie między wyspami Uznam i Wolin. Przetarg dotyczący tej inwestycji został ogłoszony 15 kwietna 2016 roku. Oznacza to, że niedługo miną od tego czasu już dwa lata.

Zamawiający wybrał już najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu, jednak została ona unieważniona z uwagi decyzję Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). – W przypadku tunelu w Świnoujściu trwa ponowna analiza ofert, zgodnie z wyrokiem Krajowej izby Odwoławczej. W kwietniu powinien nastąpić wybór najkorzystniejszej z nich – informuje rzecznik GDDKiA.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5