Lokalne media poinformowały, że władze Świnoujścia borykają się równolegle ze zbyt małymi funduszami na obsługę przeprawy promowej pomiędzy Wolinem i Uznamem, jak również pojawił się problem z rozstrzygnięciem przetargu na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego tunelu pod Świną.
Program funkcjonalno-użytkowy to dokument określający oczekiwania zamawiającego wobec inwestycji budowlanej, która ma zostać następnie przeprowadzona w systemie projektuj-buduj. Program ma wskazać m.in. wymogi techniczne i finansowe.
Jak przypomniało Radio Szczecin, to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy i uzyskania unijnego dofinansowania. Sprawą zajmie się Krajowa Izba Odwoławcza. Radio Szczecin przypomina, że w przetargu wzięło udział 11 firm, miasto wybrało spółkę Technital z Mediolanu. Swoją pracę wyceniła ona na 4 mln zł. Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia poinformował Radio Szczecin, że konkurenci kwestionują ten wybór i złożyli sprawę do KIO. Rozprawa powinna odbyć się najpóźniej do 2 grudnia.
Brakuje pieniędzy na utrzymanie przeprawy promowejZ kolei
„Kurier Szczeciński” zauważył, że mimo subwencji i własnego zaangażowania finansowego, władze Świnoujścia na przełomie roku będą musiały wystąpić o 4 mln zł dotacji na przeprawę przez Świnę. Główny powód to rosnące koszty paliwa i utrzymania jednostek. „KS” zauważył, że eksploatacja promów oraz ich remonty sprawiły, że Świnoujściu brakuje pieniędzy na ich utrzymanie.
Robert Karelus w rozmowie z „KS” wyliczył koszty utrzymania przeprawy w ostatnich latach. – W 2011 r., oprócz środków z subwencji, na utrzymanie obu przepraw promowych wydatkowano z budżetu miasta 5,9 mln zł. W 2012 r. była to kwota 7 mln zł, w 2013 r. 5,56 mln złotych, a w bieżącym 2014 r. zaplanowano 4,8 mln zł. Do tych kwot należy doliczyć jeszcze 6 mln zł wydatkowanych na remont promu Karsibór II w 2013 r. Dotacja na remont kolejnego promu była o 2 mln zł niższa od wnioskowanej. Na przełomie roku, podobnie jak w poprzednich latach, miasto złoży wniosek o przyznanie z rezerwy budżetowej przynajmniej 4 mln zł więcej, niż wynosi dotychczasowa kwota subwencji – powiedział Karelus.
„KS” zauważa, że Świnoujście z problemem finansowania przeprawy boryka się od lat. Dzięki staraniom samorządu, w 2008 r. rząd podwyższył kwotę subwencji na utrzymanie przepraw promowych z 19,3 mln zł do 22 mln zł. Te pieniądze już jednak nie wystarczają. Obecnie, jak już informowaliśmy, koszt utrzymania przepraw promowych (nie uwzględniając kosztów remontów statków) wynosi ok. 31-32 mln zł rocznie. Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw.
Budowa tunelu powinna zwrócić się w ciągu 25 latNależy również przypomnieć, że według zleconej przez władze miasta ekspertyzy, roczny koszt utrzymania tunelu (którego budowę szacuje się na ok. 800 mln zł) zawierać się będzie w kwocie ok. 5 mln zł, czyli 6-krotnie niższej od kosztów utrzymania przeprawy. Budowa tunelu powinna zwrócić się w czasie
nie dłuższym niż 25 lat. Należy podkreślić, że jeśli miasto uzyska zwolnienie z podatku VAT (o co się stara), koszt budowy powinien jedynie nieznacznie przekroczyć 600 mln zł.