Partner serwisu
Drogi i autostrady

Świnoujście: Problem z przeprawą promową i… przetargiem na koncepcję tunelu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Radio Szczecin/Kurier Szczeciński/RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Świnoujście: Problem z przeprawą promową i… przetargiem na koncepcję tunelu
fot. Schnurzipurz, commons.wikimedia.orgPrzeprawa promowa w Świnoujściu
Lokalne media poinformowały, że władze Świnoujścia borykają się równolegle ze zbyt małymi funduszami na obsługę przeprawy promowej pomiędzy Wolinem i Uznamem, jak również pojawił się problem z rozstrzygnięciem przetargu na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego tunelu pod Świną.

Program funkcjonalno-użytkowy to dokument określający oczekiwania zamawiającego wobec inwestycji budowlanej, która ma zostać następnie przeprowadzona w systemie projektuj-buduj. Program ma wskazać m.in. wymogi techniczne i finansowe. Jak przypomniało Radio Szczecin, to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy i uzyskania unijnego dofinansowania. Sprawą zajmie się Krajowa Izba Odwoławcza. Radio Szczecin przypomina, że w przetargu wzięło udział 11 firm, miasto wybrało spółkę Technital z Mediolanu. Swoją pracę wyceniła ona na 4 mln zł. Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia poinformował Radio Szczecin, że konkurenci kwestionują ten wybór i złożyli sprawę do KIO. Rozprawa powinna odbyć się najpóźniej do 2 grudnia.

Brakuje pieniędzy na utrzymanie przeprawy promowej

Z kolei „Kurier Szczeciński” zauważył, że mimo subwencji i własnego zaangażowania finansowego, władze Świnoujścia na przełomie roku będą musiały wystąpić o 4 mln zł dotacji na przeprawę przez Świnę. Główny powód to rosnące koszty paliwa i utrzymania jednostek. „KS” zauważył, że eksploatacja promów oraz ich remonty sprawiły, że Świnoujściu brakuje pieniędzy na ich utrzymanie.

Robert Karelus w rozmowie z „KS” wyliczył koszty utrzymania przeprawy w ostatnich latach. – W 2011 r., oprócz środków z subwencji, na utrzymanie obu przepraw promowych wydatkowano z budżetu miasta 5,9 mln zł. W 2012 r. była to kwota 7 mln zł, w 2013 r. 5,56 mln złotych, a w bieżącym 2014 r. zaplanowano 4,8 mln zł. Do tych kwot należy doliczyć jeszcze 6 mln zł wydatkowanych na remont promu Karsibór II w 2013 r. Dotacja na remont kolejnego promu była o 2 mln zł niższa od wnioskowanej. Na przełomie roku, podobnie jak w poprzednich latach, miasto złoży wniosek o przyznanie z rezerwy budżetowej przynajmniej 4 mln zł więcej, niż wynosi dotychczasowa kwota subwencji – powiedział Karelus.

„KS” zauważa, że Świnoujście z problemem finansowania przeprawy boryka się od lat. Dzięki staraniom samorządu, w 2008 r. rząd podwyższył kwotę subwencji na utrzymanie przepraw promowych z 19,3 mln zł do 22 mln zł. Te pieniądze już jednak nie wystarczają. Obecnie, jak już informowaliśmy, koszt utrzymania przepraw promowych (nie uwzględniając kosztów remontów statków) wynosi ok. 31-32 mln zł rocznie. Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw.

Budowa tunelu powinna zwrócić się w ciągu 25 lat

Należy również przypomnieć, że według zleconej przez władze miasta ekspertyzy, roczny koszt utrzymania tunelu (którego budowę szacuje się na ok. 800 mln zł) zawierać się będzie w kwocie ok. 5 mln zł, czyli 6-krotnie niższej od kosztów utrzymania przeprawy. Budowa tunelu powinna zwrócić się w czasie nie dłuższym niż 25 lat. Należy podkreślić, że jeśli miasto uzyska zwolnienie z podatku VAT (o co się stara), koszt budowy powinien jedynie nieznacznie przekroczyć 600 mln zł.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co zanotował odcinkowy pomiar prędkości w Świnoujściu?

Drogi i autostrady

Stargard ma pierwszy fragment obwodnicy

Drogi i autostrady

Autostrada A6: GDDKiA prosi o oferty cenowe

Drogi i autostrady

Autostrada A6: GDDKiA prosi o oferty cenowe

Elżbieta Pałys 14 września 2016

Władze Szczecina obniżą podatki „portowe”

Intermodal i logistyka

Władze Szczecina obniżą podatki „portowe”

Paweł Rydzyński 25 listopada 2014

Szczecin/Świnoujście: Boom nie słabnie, przeładunki w portach wciąż rosną

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Co zanotował odcinkowy pomiar prędkości w Świnoujściu?

Drogi i autostrady

Stargard ma pierwszy fragment obwodnicy

Drogi i autostrady

Autostrada A6: GDDKiA prosi o oferty cenowe

Drogi i autostrady

Autostrada A6: GDDKiA prosi o oferty cenowe

Elżbieta Pałys 14 września 2016

Władze Szczecina obniżą podatki „portowe”

Intermodal i logistyka

Władze Szczecina obniżą podatki „portowe”

Paweł Rydzyński 25 listopada 2014

Szczecin/Świnoujście: Boom nie słabnie, przeładunki w portach wciąż rosną

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5