Rynek Infrastruktury
Środki pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ) na lata 2007-2013. Całkowity koszt przygotowania dokumentacji to ponad 5,6 mln zł. Unijne wsparcie ma wynieść prawie 4,7 mln zł. Dokumentacja zostanie opracowana do września 2015 roku. Realizacja projektu wpisuje się w założenia 2 Osi Priorytetowej „Rozwój infrastruktury transportowej i energetycznej”, Działania 2.3 „Wsparcie prac przygotowawczych projektów o strategicznym znaczeniu dla realizacji celów osi priorytetowej nr 2” RPO WZ na lata 2007-13.
Środki te będą przeznaczone m.in. na program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu, który najprawdopodobniej zrealizuje firma URS Polska. Władze Świnoujścia poinformowały o rozstrzygnięciu przetargu w środę. Do przetargu stanęło 10 firm, URS Polska zaproponowała blisko 3,3 mln zł. Zadaniem zwycięzcy przetargu będzie opracowanie projektu tunelu oraz wykonanie prac geologicznych. Na przygotowanie dokumentów będzie miała 12 miesięcy. Umowa ma zostać podpisana w październiku, po zakończeniu się procedury odwoławczej.
Jak podkreślają władze woj. zachodniopomorskiego, budowa świnoujskiego tunelu to jedno z kluczowych zadań inwestycyjnych dla rozwoju regionu. W wyniku negocjacji Kontraktu Terytorialnego dla Pomorza Zachodniego na lata 2014-20 znalazła się ona na liście podstawowej projektów i będzie sfinansowana przez administrację rządową ze środków zarządzonych centralnie.
Szacunkowy koszt budowy tunelu (zapisany w Kontrakcie Terytorialnym) to 780 mln zł, przy czym władze Świnoujścia mają nadzieję, że uda się uzyskać zwolnienie z podatku VAT, dzięki czemu koszty zmniejszą się do ok. 620-630 mln zł. Biorąc pod uwagę roczne koszty funkcjonowania przepraw promowych w Świnoujściu (i szacunkowe koszty utrzymania tunelu), koszt budowy powinien zwrócić się w przeciągu ok. 25 lat.