Partner serwisu
Drogi i autostrady

Świnoujście pokrzywdzone przy podziale środków na poprawę dostępu do portów?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr/Gazeta Wyborcza Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Świnoujście pokrzywdzone przy podziale środków na poprawę dostępu do portów?
fot. ZMPSiŚ
„Gazeta Wyborcza Szczecin” przytacza szczegółową propozycję rządu dotyczącą planu inwestycji poprawiających dostęp do portów na Pomorzu Zachodnim. Cytowany przez „GW” prezydent Świnoujścia twierdzi, że rządzone przez niego miasto zostało pokrzywdzone.

Jak przypomina „GW”, 10,8 mld zł mają kosztować inwestycje poprawiające dostęp do polskich portów w latach 2014-20. Wśród 48 projektów morskich, aż 32 są dedykowane czterem największym portom (ok. 3,5 mld zł miałyby kosztować te w Szczecinie i Świnoujściu, a w Gdyni i Gdańsku ponad 6 mld). Ponad 200 mln zł wartości mają inwestycje w porcie w Policach, ponad 100 mln zł – w Kołobrzegu, ponad 800 mln zł – w Darłowie.

Najwięcej środków na tor wodny

Najdroższa z zaplanowanych inwestycji to, zgodnie z informacjami „GW”, pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Szacunkowa wartość tego zadania wynosi 1,385 mld zł, z czego z funduszy unijnych Urząd Morski dostałby 1,304 mld zł.

Wysoko ocenione zostało pięć projektów zgłoszonych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Są to następujące działania: „Przystosowanie terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”, „Poprawa dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego w Szczecinie”, „Poprawa dostępu do portu w rejonie Basenu Dębickiego w Szczecinie”, „Rozbudowa infrastruktury w Kanale Dębickim” oraz „Budowa stanowiska LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”.

Łącznie te projekty wyceniono na 747,8 mln zł, a ZMPSiŚ miałby dostać na ich realizację 461,4 mln zł. Aneta Szreder-Piernicka z działu marketingu ZMPSiŚ powiedziała w rozmowie z „GW”, że tę piątkę projektów zarząd portów traktuje priorytetowo.

Szczecin bardziej znaczący od Świnoujścia?

„Gazeta” zauważa, że Szczecin może być bardziej zadowolony od Świnoujścia jeśli chodzi o rządowe plany przebudowy dróg dojazdowych do portów. Koncepcja planowanej do zrealizowania w Szczecinie inwestycji pn. „Modernizacja dostępu drogowego do portu – przebudowa w rejonie Międzyodrza” jest na liście projektów podstawowych. Prezydent Szczecina Piotr Krzystek ma w środę rozmawiać w ministerstwie o szansach na sfinansowanie przebudowy ul. Gdańskiej, Energetyków i dróg na Łasztowni. – Nasz projekt jest na liście podstawowej, ale jego zakres rozszerzył się. Zamiast zadań o początkowo planowanej wartości 220 mln zł, teraz chcielibyśmy zrealizować warte 290 mln zł – mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału strategii w szczecińskim magistracie.

Dwa projekty w Świnoujściu zakwalifikowano na listę rezerwową. – Nie może być tak, że wyżej od naszych projektów jest np. przebudowa dostępu do portu w Elblągu. Przy całym szacunku dla Elbląga, znaczenie gospodarcze portu w Świnoujściu jest jednak o wiele większe – ocenia w rozmowie z „GW” Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

Miasto to zgłosiło do ministerstwa połączenie S3 z ulicami Ku Morzu i Barlickiego w rejonie terminalu LNG. Droga miałaby biec m.in. estakadą nad torami kolejowymi (wartość inwestycji – 91,5 mln zł) oraz połączenia S3 z ul. Ludzi Morza aż do przeprawy w Karsiborzu (wartość inwestycji 51,7 mln zł).

Żmurkiewicz w wypowiedzi dla „GW” zauważa, że nie dość, że oba projekty są daleko na liście ministerialnej, to jeszcze MIR założyło, że Urząd Morski dostanie na inwestycje 85 proc. dofinansowania, porty 75 proc., a samorządy 60 proc. – Przecież te drogi, które chcemy zbudować, nie będą służyły mieszkańcom, tylko portowi. Świnoujścia nie będzie stać na 40-procentowy wkład własny – podkreśla Żmurkiewicz.

 

Cały artykuł

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5