Rynek Infrastruktury
Jak przypomina „GW”, 10,8 mld zł mają kosztować inwestycje poprawiające dostęp do polskich portów w latach 2014-20. Wśród 48 projektów morskich, aż 32 są dedykowane czterem największym portom (ok. 3,5 mld zł miałyby kosztować te w Szczecinie i Świnoujściu, a w Gdyni i Gdańsku ponad 6 mld). Ponad 200 mln zł wartości mają inwestycje w porcie w Policach, ponad 100 mln zł – w Kołobrzegu, ponad 800 mln zł – w Darłowie.
Najwięcej środków na tor wodny
Najdroższa z zaplanowanych inwestycji to, zgodnie z informacjami „GW”, pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Szacunkowa wartość tego zadania wynosi 1,385 mld zł, z czego z funduszy unijnych Urząd Morski dostałby 1,304 mld zł.
Wysoko ocenione zostało pięć projektów zgłoszonych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Są to następujące działania: „Przystosowanie terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”, „Poprawa dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego w Szczecinie”, „Poprawa dostępu do portu w rejonie Basenu Dębickiego w Szczecinie”, „Rozbudowa infrastruktury w Kanale Dębickim” oraz „Budowa stanowiska LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”.
Łącznie te projekty wyceniono na 747,8 mln zł, a ZMPSiŚ miałby dostać na ich realizację 461,4 mln zł. Aneta Szreder-Piernicka z działu marketingu ZMPSiŚ powiedziała w rozmowie z „GW”, że tę piątkę projektów zarząd portów traktuje priorytetowo.
Szczecin bardziej znaczący od Świnoujścia?
„Gazeta” zauważa, że Szczecin może być bardziej zadowolony od Świnoujścia jeśli chodzi o rządowe plany przebudowy dróg dojazdowych do portów. Koncepcja planowanej do zrealizowania w Szczecinie inwestycji pn. „Modernizacja dostępu drogowego do portu – przebudowa w rejonie Międzyodrza” jest na liście projektów podstawowych. Prezydent Szczecina Piotr Krzystek ma w środę rozmawiać w ministerstwie o szansach na sfinansowanie przebudowy ul. Gdańskiej, Energetyków i dróg na Łasztowni. – Nasz projekt jest na liście podstawowej, ale jego zakres rozszerzył się. Zamiast zadań o początkowo planowanej wartości 220 mln zł, teraz chcielibyśmy zrealizować warte 290 mln zł – mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału strategii w szczecińskim magistracie.
Dwa projekty w Świnoujściu zakwalifikowano na listę rezerwową. – Nie może być tak, że wyżej od naszych projektów jest np. przebudowa dostępu do portu w Elblągu. Przy całym szacunku dla Elbląga, znaczenie gospodarcze portu w Świnoujściu jest jednak o wiele większe – ocenia w rozmowie z „GW” Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Miasto to zgłosiło do ministerstwa połączenie S3 z ulicami Ku Morzu i Barlickiego w rejonie terminalu LNG. Droga miałaby biec m.in. estakadą nad torami kolejowymi (wartość inwestycji – 91,5 mln zł) oraz połączenia S3 z ul. Ludzi Morza aż do przeprawy w Karsiborzu (wartość inwestycji 51,7 mln zł).
Żmurkiewicz w wypowiedzi dla „GW” zauważa, że nie dość, że oba projekty są daleko na liście ministerialnej, to jeszcze MIR założyło, że Urząd Morski dostanie na inwestycje 85 proc. dofinansowania, porty 75 proc., a samorządy 60 proc. – Przecież te drogi, które chcemy zbudować, nie będą służyły mieszkańcom, tylko portowi. Świnoujścia nie będzie stać na 40-procentowy wkład własny – podkreśla Żmurkiewicz.