Finał drążenia tunelu pod Świną w Świnoujściu tuż tuż. W środę 5 września Wyspiarka miała przed sobą jeszcze ok. 10 m. Do 14 września wydrążyła 1474,81 m.
Dziś jest 186. dzień pracy „wielkiego kreta”. W tym czasie maszyna TBM zamontowała 170 pierścieni półtorametrowych oraz 604 dwumetrowe. Teraz Wyspiarka zwolni i zatrzyma się przed betonowym blokiem, gdzie przejdzie jeszcze przegląd narzędzi. Potem powoli przewierci betonowy blok i wejdzie do szybu odbiorczego – informuje inwestor.
Na wyspie Wolin czeka już komora napełniona wodą – to po to, by zrównoważyć ciśnienie podczas przewiercania jej ściany szczelinowej i wchodzenia do niej głowicy maszyny TBM. Kontynuowane są także prace przygotowawcze, które pozwolą wkrótce zdemontować maszynę drążącą.
Na wyspie Uznam, w zakładzie konstrukcji stalowych trwa prefabrykacja tymczasowej konstrukcji podpierającej dla drugiego wyjścia ewakuacyjnego z tunelu.
W zakładzie prefabrykacji produkowane są zbrojenia dla prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu TBM, czyli pod płytę jezdną – typ „U” i filigrany oraz płyty sufitowe.
W stacji STP wciąż trwa separacja urobku i oczyszczanie płuczki wiertniczej.
Jak informuje inwestor, w komorze startowej, gdzie Wyspiarka zaczęła swoją pracę, kontynuowane jest uszczelnienie ścian szczelinowych, wiercenie otworów, wykonywanie bruzd w ścianach szczelinowych i wklejanie prętów pod wsporniki stropu pośredniego. Wykonywane jest zbrojenie, szalowanie i betonowanie wsporników stropu pośredniego.
W rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stopową, czyli w segmentach S1- S11, trwają roboty wykończeniowe. Konstrukcja rampy jest też uszczelniana.
Poza tym na wyspie Uznam prowadzone są roboty fundamentowe dla budynku Centrum Obsługi i Trafo K3. Po obu stronach Świny kontynuowana jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
Całkowita długość inwestycji łączącej wyspy Wolin i Uznam, a tym samym Świnoujście z resztą kraju to 3,2 km. Sam tunel drążony pod Świną będzie to ok. 1,48 km. Jest to obiekt jednorurowy, w którym zmieści się dwupasmowa powstanie dwupasowa jezdnia.
Inwestorem dla tego zadania jest miasto, a w roli inwestora zastępczego występuje szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest Porr i Gulermak. Koszt budowy to ok. 912,5 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.