Rynek Infrastruktury
Tymczasem, w 2017 roku Niemcy ruszą z budową trzeciego mostu na wyspę. Niemiecki plan rozwoju sieci dróg zakłada powstanie obwodnicy Wolgastu z wysokowodnym mostem nad Cieśniną Piana. Oznacza to, że Niemcy połączą swoją część wyspy z resztą państwa trzecim mostem.
Przeprawa wraz z obwodnicą pozwoli odciążyć ruch w Wolgaście, przez który codziennie przejeżdża około 15 tys. samochodów. Na moście zwodzonym, który znajduje się w centrum miasta, tworzą się korki.
W gorszej sytuacji są mieszkańcy Świnoujścia. 40 tys. osób jedynie dzięki przeprawie promowej może liczyć na połączenie z resztą kraju. – To doprowadza do ogromnych utrudnień. Jeżeli ktoś chce się dostać na wyspę Uznam od strony polskiej, musi się liczyć z długim oczekiwaniem w korkach – przyznaje Robert Karelus, rzecznik prasowy urzędu miasta.
Okazuje się, że budowę tunelu pod rzeką wstrzymuje Ministerstwo Transportu. – Projekt, który miałby powstać przy udziale środków unijnych i został pozytywnie zaopiniowany przez UE, pozostawia do wyboru trzy lokalizacje tunelu. Decyzję w tej sprawie miało podjąć ministerstwo. Do tej pory tego nie uczyniło – mówi Barbara Michalska, wiceprezydent Świnoujścia.
Niestety, bez wsparcia rządu niemożliwe jest wystartowania z projektem. Koszt inwestycji szacuje się na około 800 mln zł. – Polski rząd w przeciwieństwie do niemieckiego nie rozumie, że nasza część wyspy Uznam to jeden z najpiękniejszych zakątków kraju, który można wykorzystać pod względem turystycznym. Świadome odpychanie tego regionu od Polski jest totalną głupotą – mówi GPC Joachim Brudziński, poseł PiS.