Program funkcjonalno-użytkowy to dokument, który określa oczekiwania zamawiającego wobec inwestycji budowlanej, która ma zostać następnie przeprowadzona w systemie projektuj-buduj. Program ma wskazać m.in. wymogi techniczne i finansowe.
– Termin składania ofert mija 22 sierpnia. Na finasowanie dokumentu otrzymamy, według zapewnień marszałka, dofinansowanie z RPO Województwa Zachodniopomorskiego. Czekamy nadal na ujęcie inwestycji w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu 2020 – mówi w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Robert Karelus, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świnoujściu.
Dobrą wiadomością w kontekście przygotowań do budowy tunelu jest przedłużenie decyzji środowiskowej do czerwca 2016 r. Upłynięcie terminu obwiązywania decyzji środowiskowej skutkowałoby prawdopodobnie koniecznością sporządzenia nowego raportu o oddziaływaniu na środowisko, co opóźniłoby całą procedurę co najmniej o kilkanaście miesięcy.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 600 mln zł (władze Świnoujścia deklarują, że sfinansują z własnych środków ok. 20 proc. inwestycji). Biorąc pod uwagę obecne koszty funkcjonowania świnoujskich promów (samą eksploatację – bez kosztów remontów), to, zważywszy na fakt, iż szacunkowe roczne koszty utrzymania tunelu wyniosłyby ok. 5 mln zł, koszt budowy tunelu zwróciłby się najprawdopodobniej w ciągu maksymalnie 25 lat.
Tunel miałby zostać wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 93. Jest to obecnie jedyna droga krajowa w Polsce, której fragment stanowi przeprawa promowa.