Rynek Infrastruktury
Obwodnica została otwarta po 25 miesiącach budowy 14 grudnia i zarówno kierowcy ciężarówek jak i samochodów osobowych jadący od strony województwa świętokrzyskiego na Śląsk i w drugim kierunku omijają centrum Jędrzejowa. Według przedsiębiorców nie jest to dla nich korzystne.
Dużą liczbę klientów stanowiły osoby przejeżdżające przez miasto, które przy okazji korzystały z usług lokali w Jędrzejowie. Marcin Piszczek, burmistrz Jędrzejowa uważa, że przedsiębiorcy nie ucierpią ze względu na duży popyt.
Ten problem nie dotyczy mieszkańców Jędrzejowa nie zajmujących się handlem. Dla nich obwodnica jest rozwiązaniem uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym, hałasem, koleinami.
– Pozbycie się tranzytu było celem numer jeden tej inwestycji – mówi Ewa Sayor, dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Obwodnica odciążyła centrum Jędrzejowa i poprawiła komfort jazdy kierowcom samochodów osobowych. Dodajmy, co istotne, kierowcom stricte z Jędrzejowa – dodaje.
Obwodnica leży w ciągu drogi krajowej nr 78 na trasie Szczekociny – Jędrzejów – Chmielnik. Ma ona celu przejęcie ruchu tranzytowego z istniejącej, a biegnącej przez Jędrzejów na kierunku wschód-zachód trasy, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu i poprawę komfortu jazdy. Nowa droga jest powiązana z wybudowaną w latach 2003–2005 obwodnicą wschodnią w ciągu drogi ekspresowej S7. Droga krajowa nr 78 to niezwykle istotny element skomunikowania Śląska i południowych granic Polski z województwem świętokrzyskim i wschodnimi regionami kraju.
Północna obwodnica Jędrzejowa ma dwie jezdnie i parametry GP (drogi głównej o ruchu przyspieszonym). Trasa o długości blisko 8 kilometrów łączy miejscowość Prząsław z węzłem kieleckim na istniejącej już wschodniej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi ekspresowej S7.