Rynek Infrastruktury
Nowy most, nowe możliwości
Ostatniego dnia października zeszłego roku marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas i marszałek Małopolski Marek Sowa podpisali w Nowym Korczynie porozumienie w sprawie budowy mostu ma Wiśle, który połączy oba województwa. Marszałkowie mówili zgodnie, że most będzie inwestycją dającą nowe szanse gospodarcze mieszkańcom obu regionów oraz poprawi połączenie komunikacyjne między nimi.
– Inicjatywa budowy nowej przeprawy mostowej datuje się na dziesiątki lat wstecz, już od dawna mówiło się o takiej potrzebie. Jest to bardzo ważna inwestycja dla województwa świętokrzyskiego, dzięki niej utworzony zostanie alternatywny korytarz dla przeciążonej drogi krajowej nr 73 – wyjaśnia Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego.
Maćkowiak dodaje, że inwestycja ma również duże znaczenie dla Małopolski. – Chcę podkreślić duże zaangażowanie każdego z samorządów położonych na trasie tego zadania. Nie jest to inwestycja łatwa ze względu na to, że trasa ma przebiegać przez obszar Natura 2000, ale wierze, że wszystko uda się przygotować na czas, a sporządzone projekty będą bardzo dobre – oznajmia członek zarządu województwa świętokrzyskiego.
Zadania wykonawcy
Rzeszowska firma zajmie się opracowaniem wielowariantowej koncepcji rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 973 na odcinku Busko-Zdrój – Nowy Korczyn – Borusowa wraz z przeprawa przez rzekę Nidę i Wisłę. Wykonawca prac musi pozyskać też decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oraz opracować Program Funkcjonalno-Użytkowy i studium wykonalności.
Zadanie podzielono na trzy etapy. Pierwsze obejmuje odcinek od buska-Zdroju do mostu na Wiśle, który zostanie w całości sfinansowany przez województwo świętokrzyskie. Kolejne zadanie to most na Wiśle, który będzie finansowany po połowie przez oba regiony. Ostatni etap to odcinek od mostu na Wiśle po stronie małopolskiej do Borusowej, którego powstanie w całości pokryje województwo małopolskie.
Dobra współpraca regionów
– Cieszymy się, że udało nam się nawiązać współpracę z województwem świętokrzyskim. Mieliśmy już gotowy inny wariant przebiegający starym szlakiem, ale decyzja środowiskowa została oprotestowana – wyjaśnia Marta Maj, dyrektor ZDW w Krakowie i dodaje, że teraz powstanie jeszcze lepsza koncepcja.
Zadanie powierzone rzeszowskiej firmie zostanie wykonane na koniec czerwca przyszłego roku. Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich zastrzega, że powyższy termin jest mocno uzależniony od decyzji środowiskowej. – Jeżeli da się ją szybko uzyskać, to wybudowanie mostu i dróg jest przewidziane na nową perspektywę finansową 2014-2020 – wyjaśnia dyrektor.