Dobrze widoczny jest już ślad drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73. Równie wyraźnie rysują się elementy konstrukcji estakad, mostu, wiaduktu i przejścia dla pieszych.
Trasa o długości 4,4 km pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda.
Roboty budowlane na drugim odcinku obwodnicy Morawicy rozpoczęły się w połowie 2024 r. Do tej pory wykonawca przeprowadził wycinki drzew i krzewów. W 90 proc. przeprowadzone zostało odhumusowanie terenu, czyli zdjęcie wierzchniej warstwy gleby. W 80 proc. wykonano podmiany gruntów.
Kontynuowane są roboty ziemne, m.in. budowa nasypów i wykonywanie wykopów. Rozpoczyna się budowa dolnych warstw konstrukcyjnych drogi, a także ronda na początkowym odcinku inwestycji. Zaawansowanie robót drogowych to 11 proc. Zaawansowanie robót branżowych przekroczyło 36, a mostowych 31 proc.
W tym tygodniu planowane jest zamknięcie drogi serwisowej wzdłuż DK73 na odcinku od ulicy Młyńskiej w Morawicy do pierwszych świateł (skrzyżowanie DK73 z ul. Żurawią) w Piasecznej Górce. Zamknięcie drogi dojazdowej na około dwa tygodnie jest konieczne ze względu na przebudowę sieci gazowniczych. Objazd możliwy będzie pobliskimi drogami lokalnymi.
W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym jedna prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. W lokalizacji sześciu podpór obiektu zakończyły się roboty palowe, zbrojenie i betonowanie fundamentów.
- Widać już podpory obu estakad, na których kolejno wykonywane są segmenty startowe do montażu ustroju nośnego. Most nad ciekiem wodnym w Łabędziowie to pierwszy obiekt, na którym zamontowano belki ustroju nośnego. Dwa mniejsze mosty w śladzie dróg dojazdowych też mają już ustroje nośne. Zamontowane zostały elementy konstrukcji z blachy falistej na ścianach bocznych podziemnego przejścia dla pieszych. Wykonawca kontynuuje prace w obrębie podpór wiaduktu nad drogą powiatową - informuje GDDKiA.
Prace, które wykonają w ramach inwestycji
Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. - Zbudujemy półkilometrową estakadę nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, licząca 330 m, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych - informuje GDDKiA.
Pierwszy, ponad czterokilometrowy, odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.