Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przymierza się do przebudowy i rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 945 na odcinku łączącym skrzyżowanie ulic Handlowej i Jana Pawła II w Żywcu z granicą państwa. W dniu 25 czerwca zawarto umowę ze Sweco Polska na przygotowanie kompletnego programu funkcjonalno-użytkowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Licząca blisko 35 kilometrów długości droga wojewódzka nr 945 łączy Rybarzowice, gdzie łączy się z drogą wojewódzką nr 942, z granicą polsko-słowacką w Korbielowie. Trasa przebiega w całości przez obszar powiatów bielskiego oraz żywieckiego przez gminy Buczkowice oraz Łodygowice, Żywiec (gmina miejska), Świnna i Jeleśnia. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przymierza się do modernizacji większości przebiegu DW nr 945. Mowa o 24-kilometrowym fragmencie pomiędzy Żywcem (skrzyżowanie ulic Handlowej i Jana Pawła II w południowej części miasta) a przejściem granicznym Korbielów-Oravská Polhora.
OpenStreetMap
W tym celu w dniu 25 czerwca zawarto umowę z wyłonioną w przetargu spółką Sweco Polska, dotyczącą opracowania kompletnego programu funkcjonalno-użytkowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Po realizacji kontraktu zamawiający przewiduje ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”. Wartość netto zamówienia opiewa na blisko 7,5 mln zł. O przyznaniu zamówienia w przetargu zadecydowały cena (waga 60%) oraz deklaracja terminu skutecznego złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (waga 40%).
O szczegółach związanych z zamówieniem informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lutym bieżącego roku, kiedy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach ogłosił wspomniany przetarg. Przypomnijmy, że stan techniczny fragmentu DW nr 945, który obejmie opracowanie, oceniany jest w zależności od odcinka jako zły lub nawet krytyczny. Dodatkowym problemem jest bezpieczeństwo ruchu drogowego na skrzyżowaniach. Wykonawca będzie musiał zatem poddać analizie ich rozbudowę. Zamawiający wskazał w tym kontekście na skrzyżowania w Żywcu oraz miejscowościach Pewel Mała i Jeleśnia.
Zamawiający oczekuje także przedstawienia rozwiązań w zakresie korekty geometrii trasy, obiektów mostowych (w grę wchodzi budowa nowych na miejscu niektórych istniejących) infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, zatok autobusowych wraz z montażem wiat (projektanci sprawdzą, czy konieczna jest ich budowa w nowych lokalizacjach), uspokojenia ruchu, czy odwodnienia drogi. Konieczne będzie także wykonanie pomiarów ruchowych, badań podłoża gruntowego, czy inwentaryzacji zieleni. Po modernizacji szerokość jezdni zostanie ujednolicona do 7 metrów, a parametry w zakresie nośności umożliwią przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś.