Partner serwisu
Drogi i autostrady

Styliński: Dorzucenie pieniędzy do PBDK uwarunkowane politycznie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Styliński: Dorzucenie pieniędzy do PBDK uwarunkowane politycznie
fot. GDDKiA
Przesunięcie uchwalenia nowego programu budowy dróg na wrzesień to żadna nowość – tak uważa Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Jego zdaniem decyzja jest uwarunkowań apolitycznie i ma związek ze zbliżającymi się wyborami.

Wyborcza zagrywka?

Jan Styliński przypomina, że informacja o uchwaleniu PBDK we wrześniu zbiegła się w czasie z wynikami wyborów prezydenckich. – Spodziewałem się, że ten program urośnie o kilkanaście procent, żeby zrealizować różne obietnice wyborcze, bez patrzenia na to czy te pieniądze da się wydać w przyjętym terminie i czy inwestycje są przygotowane – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes PZPB.

Prezes dodaje, że w historii zdarzały się sytuacje, gdy przed wyborami mnożyły się obietnice inwestycji drogowych i zwiększały się limity środków na te zadanie. – W 2007 roku też mieliśmy duży program, a potem finansowanie spadło o 30%, a liczba inwestycji o 60% – przypomina Jan Styliński.

Będzie opóźnienie?

Nowy PBDK zawiera dodatkowe inwestycje, w sumie 57 obwodnic zamiast wcześniejszych 35 oraz nowe odcinki dróg ekspresowych. Oznacza to, że konieczne mogą być kolejne konsultacje publiczne dokumentu.

– Konsultacje na pewno opóźnią proces, tu nie ma cudów, to są procesy, które nawet w mniejszym zakresie będą trwały. Są one doskonałą zasłoną dymną, by powiedzieć, że program w nowym kształcie zostanie uchwalony z opóźnieniem. Traktuję to jako wybieg polityczny, a nie merytoryczna dyskusję nad tym, do jest potrzebne i realne do wykonania – komentuje dla portali „RynekInfrastruktury.pl” Jan Styliński.

Rynek podoła zadaniu?

Planowane wydatkowanie 107 mld zł na drogi to o 14 mld zł więcej niż pierwotnie planowano do przeznaczenia na realizację inwestycji. Należy dodać, że trzeba je wydać w tym samym przedziale czasowym. Zdaniem Jana Stylińskiego, rynek ma potencjał, by zrealizować inwestycje o tej wartości.

– Wykonawcy są w stanie przerobić znacznie większą kwotę niż wspomniane 107 mld zł, zwłaszcza, że na nasz rynek zapraszamy każdego, kto chce. Nie powinno być zatem problemu z liczbą firm, które złożą oferty. Pojawia się natomiast pytanie, czy polskie kadry i podwykonawcy będą w stanie sprostać zadaniu – zauważa prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Jan Styliński mówi, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju powinno przygotować rzetelną analizę polskiego rynku wykonawczego. To pozwoliłoby lepiej rozplanować w czasie wydatkowanie wszystkich środków przeznaczonych na inwestycje drogowe.

Będzie kumulacja inwestycji?

– Patrząc na praktyki w Polsce i miesiącami trwające przetargi nie udaje nam się uniknąć tej kumulacji. Wiele postępowań już powinno być na etapie realizacji, a GDDKiA nie podpisała nawet umów, co ma miejsce między innymi w przypadku Południowej Obwodnicy Warszawy, która pół roku czeka zawarcie kontraktu. Takich sytuacji jest wiele – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes PZPB.

Jan Styliński podkreśla, że Polska jest w stanie wydać wszystkie pieniądze zarezerwowane na drogi, ale muszą zostać spełnione pewne warunki. – Żebyśmy uniknęli bardzo negatywnej sytuacji na rynku musimy inwestycje dobrze rozłożyć w czasie i sensownie wykorzystać ten potencjał – mówi prezes PZPB.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5