Zakończyła się ważna operacja w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S5 Korzeńsko – Wrocław. Mowa o nasunięciu elementów ustrojów nośnych jednego z najdłuższych mostów w ciągu tego fragmentu trasy. Inwestycję realizuje konsorcjum Budimex i Strabag.
Całkowita długość konstrukcji nośnej to 748 metrów. Przeprawa będzie przebiegała nad rzekami Barycz i Młynówkę oraz linią kolejową E-59 w miejscowości Żmigród. Koszt obiektu stanowi 19% wartości całego kontraktu, czyli 109,5 mln zł z 576 mln zł.
Konstrukcja
Ustroje nośne obiektu firma STRABAG wykonała metodą nasuwania podłużnego, która polega na budowaniu segmentów począwszy od jednej ze skrajnych podpór mostu, „doklejaniu” ich do wykonanych już wcześniej segmentów i przepychaniu całej konstrukcji w kierunku przeciwległego przyczółka.
Każdy ustrój nośny składał się z 29 segmentów o długości od 17 m do 28 m. W trakcie końcowego nasuwania ciężar konstrukcji wynosił prawie 25 tys. ton. Przesuwanie obiektu odbyło się przy pomocy specjalnych urządzeń hydraulicznych oraz łożysk ślizgowych, które zredukowały potrzebną do przesunięcia konstrukcji siłę do 750 ton.
Nasuwanie dobrą metodą
Do głównych zalet technologii nasuwania podłużnego należą korzyści ekonomiczne i czasowe. Zastosowane przez Strabag rozwiązanie pozwoliło na sprawną realizację robót, uniknięcie ingerencji w wartościowy - z ekologicznego punktu widzenia - Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” i zminimalizowanie wpływu budowy na czynną magistralną linię kolejową E-59 na odcinku Wrocław - Poznań.
Zakończył już się prace związane z nasuwaniem podłużnym na wschodniej i zachodniej nitce mostu. Roboty konstrukcyjne na ustrojach nośnych trwały od stycznia bieżącego roku.
Po trzy pasy ruchu w jedną stroną
Obiekt mostowy stanowią dwie równoległe estakady mające po trzy pasy ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pas awaryjny. Każda z estakad posiada 13 przęseł o rozpiętościach od 48 do 80,3 metra. Wysokość konstrukcyjna ustroju o przekroju skrzynkowym wynosi 3,61 metra.
Trasa drogi ekspresowej S5 w obrębie mostu przebiega w łuku poziomym o promieniu 2,62 tys. metrów i łuku pionowym o promieniu 14,5 tys. metrów. Obiekt przekracza rzeki Barycz i Młynówkę oraz magistralną linię kolejową E-59 Wrocław - Poznań, krzyżując się z nią pod kątem ok. 17 stopni.
Wyświetl większą mapę
Ekspresówką S5
Kontrakt na budowę tego odcinka między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum Budimex i Strabag został podpisany pod koniec lipca 2014 roku. Odcinek, będący przedmiotem umowy, liczy 15 kmi przebiega od Korzeńska do Wrocławia. Oddanie drogi do użytku planowane jest do końca października 2017 r. Natomiast realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi ekspresowej S5, która rozpoczęła się w maju ubiegłego roku, zakończona zostanie w sierpniu 2017 r.