Na budowie estakady ciągu drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla zabetonowany został ostatni segment, tzw. zwornik. Element, który połączył wykonane wcześniej segmenty był ostatnim realizowanym na tym obiekcie metodą nawisową.
Mowa o obiekcie w miejscowości Zboiska. Powstaje on na odcinku S19 Miejsce Piastowe – Dukla i ma przeprowadzać drogę ekspresową nad rzeką Jasiołka, przejściem dla dużych zwierząt zintegrowanym z rzeką, a także na dodatkową jezdnią i pasem utrzymaniowym. Do realizacji estakady wybrano metodę betonowania nawisowego, która pozwala zminimalizować ingerencję w środowisko naturalne.
W uproszczeniu, prace tą metodą rozpoczynają się od wykonania segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą, na którym montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Następnie, po sprężeniu, wózek sukcesywnie przesuwany jest na wykonany segment, z którego rozpoczyna się realizacja kolejnego elementu.
Finał betonowania nawisowego
Na początku lutego – jak poinformował inwestor – zabetonowany został ostatni segment na jezdni prawej tzw. zwornik. To 2-metrowy element konstrukcji, który połączył pozostałe segmenty wykonywane nawisowo z dwóch przeciwległych kierunków. Wcześniej, jeszcze w październiku ub. roku zabetonowany został zwornik na jezdni lewej, tym samym prace wykonywane nawisowo na tym obiekcie zostały już zakończone.
Jak wyliczyła GDDKiA, do wykonania ustroju nośnego estakady w miejscowości Zboiska zużyto m.in. ponad 800 ton stali zbrojeniowej (to, jak zobrazowano, więcej niż waży Airbus A380 – jego waga to ponad 600 ton) i ponad 133 ton stali sprężającej. Użyto także ponad 3367 m3 betonu o wysokiej wytrzymałości C50/60. To mniej więcej tyle co ok. 47 kontenerów morskich - porównuje GDDKiA.
Teraz do wykonania na tej estakadzie został jeszcze element stacjonarny konstrukcji o długości ok. 14,5 m. W sumie konstrukcja nośna jezdni estakady składa się z 27 segmentów nawisowych, dwóch segmentów tzw. startowych usytuowanych na podporach pośrednich – filarach i dwóch segmentów wykonywanych metodą tradycyjną. Te dwa ostatnie łączą pozostałe segmenty z przyczółkami, czyli podporami skrajnymi.
Trzy estakady, sporo innych obiektów
Sama estakada w Zboiskach jest natomiast jedna z trzech, które powstają na 10-kilometrowym odcinku S19. W sumie powstanie tu 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym (oprócz estakad będą to pięć wiaduktów, dziewięć mostów, przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), a także przejście dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową i pięć konstrukcji oporowych. Powstanie także węzeł łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Będzie zlokalizowany w pobliżu Dukli. Na trasie będą także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Za wykonanie tego odcinka odpowiada Strabag. Umowa ma wartość blisko 479 mln zł i została zawarta w lipcu 2021. ZRID dla tej inwestycji został wydany we wrześniu 2023 roku. Zaawansowanie kontraktu wynosi ok. 65 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.