– Przewidujemy, że do spiętrzenia inwestycji oraz zapotrzebowania np. na kruszywa może dojść w latach 2016-2017. To naturalne, gdy na realizacje inwestycji będziemy mieli ograniczony finansowaniem czas – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabagu.
Trojanowski nie ukrywa, że prace budowlane będą prawdopodobnie prowadzone w jeszcze szerszym zakresie niż przed mistrzostwami Euro 2012. GDDKiA ogłosiła kilkadziesiąt przetargów na budowę dróg ekspresowych i obwodnic, podpisuje już pierwsze umowy z wykonawcami tych zadań.
Członek zarządu Strabagu zwraca uwagę na to, że w najbliższych latach ceny surowców wzrosną, nie ukrywa, że wpisywane w przetargach wskaźniki rekompensacyjne nie odzwierciedlają realnej sytuacji panującej na rynku, lecz są obliczane na podstawie wskaźników GUS dotyczących wzrostów cen. 1-procentowa waloryzacja kontraktów, o której informuje od dawna GDDKiA nie rozwiązuje problemu, zwłaszcza, gdy ceny w trakcie realizacji inwestycji rosną o 20-30%.
– Naturalnie trzeba zauważyć, że ceny materiałów są uzależnione od wielu czynników, choćby od tego, czy materiały są dostępne lokalnie, czy trzeba je transportować. Nie zmienia to faktu, że dziś trudno znaleźć ekonomiczne zabezpieczenia cen do 2017 roku. Będziemy szukali sposobów na uchronienie swoich kontraktów przed wpływem takich czynników – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Wojciech Trojanowski.
Alfred Watzl, członek zarządu Strabagu wyjaśnia, że w Polsce dostawa takich materiałów jak kruszywo następuje w zasadzie z dwóch miejsc w kraju. – Jest jednak na to prosta recepta: stosowanie jak największej ilości materiałów lokalnych. Na przykład w przetargach organizowanych przez GDDKiA stosowanie materiałów lokalnych jest obecnie znacznie częstsze niż jeszcze parę lat wcześniej. Przewoźnicy kolejowi może nie będą z tego zadowoleni, ale dzięki tej zmianie może wzrosnąć tempo prowadzenia prac na kontraktach drogowych – oznajmia Watzl.
Cała rozmowa z przedstawicielami zarządu firmy Strabag znajdzie się w najnowszym numerze Rynku Kolejowego.
Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.