Roboty budowlane przy budowie i rozbudowie drogi Łapy — Roszki Wodźki — Wysokie Mazowieckie. Przed końcem lipca miało miejsce symboliczne wbicie pierwszej łopaty. Na zlecenie samorządu województwa podlaskiego inwestycję zrealizuje Strabag.
Umowa na tę inwestycję została zawarta w maju. Na jej podstawie rozbudowanych lub wybudowanych ma być łącznie ok. 25 km dróg wojewódzkich nr 681, 682 i 678. Obwodnicę zyskają miejscowość Łapy, Roszki-Wodźki, Mazury i Brok.
Wyświetl większą mapę
Łapy mają być ominięte od strony północnej i częściowo zachodniej. W ciągu obwodnicy łączącej drogi nr 681 i 682 powstanie most nad Awissą. Z kolei Roszki-Wodźki, poprzez polaczenie dróg nr 681 i 678 będzie można ominąć po stronie zachodniej. Miejscowości Mazury i Brok ominie nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 678.
Wykonawca wybuduje chodniki, drogi dla rowerów i ekrany akustyczne. Powstanie nowe oświetlenie i sygnalizacja świetlna. Trzeba także wykonać trzy estakady, których łączna długość przekroczy 1600 m. Wszystko będzie kosztowało ok. 460 mln zł.
Jak podał wykonawca, uzgodnione są już pierwsze projekty czasowej organizacji ruchu dla dróg nr 678 i 681 i zinwentaryzowany teren inwestycji. Obecnie trwa organizacja zapleczy budowy i placów składowych. Wybudowano drogę technologiczną prowadzącą w rejon Narwiańskiego Parku Narodowego, a dalsze prace w rejonie parku będą kontynuowane po zakończeniu sezonu lęgowego ptaków. Będzie im towarzyszył nadzór przyrodniczy.
Wiadomo, że w pierwszym etapie ma być budowana infrastruktura wzdłuż istniejącej DW- 678 i DW- 681 (drogi serwisowe, ścieżki rowerowe do warstwy kruszywa włącznie) oraz odcinki obwodnic m. Brok i Mazur. Rozpoczną się także prace mostowe przy posadowieniu podpór estakad w rejonie i na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego.
- W 2025 r., po przeniesieniu komunikacji na wykonane drogi, zostanie uwolniona cała szerokość dla nowo budowanej trasy głównej DW-678 i DW-681 w pełnym przekroju, w modułach około 900 metrowych, co znacząco usprawni cały proces powstawania nowej drogi – informuje wykonawca.
Prace budowlane zakończa się za dwa lata – w lipcu 2026 r. Zrealizowana inwestycja poprawi skomunikowanie Łap, Wysokiego Mazowieckiego i sąsiednich miejscowości ze stolicą województwa podlaskiego.
- Ta droga jest naprawdę potrzebna, poprawi bezpieczeństwo i wyrówna szanse w stosunku do innych regionów – mówi Waldemar Wójcik, członek zarządu Strabag. - To dla nas ważne, że możemy brać udział w tak ważnej dla regionu inwestycji. Wykonaliśmy do tej pory sporo pracy przygotowawczej, tak by tą budowę można już było rozpocząć. To duże i wymagające technicznie i inżyniersko zadanie, które zrealizujemy zgodnie z założeniami – dodaje przedstawiciel wykonawcy.