Partner serwisu
Drogi i autostrady

STRABAG: 5 mld przychodów w 2020 i pełny portfel na 2021

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
STRABAG: 5 mld przychodów w 2020 i pełny portfel na 2021
fot. Strabag
– W ostatnim czasie pozyskaliśmy kilka dużych kontraktów drogowych. Jesteśmy jednak świadomi, że niektóre sektory, w których działamy, w tym sektor prywatny, są mocnej dotknięte pandemią. Budownictwo zawsze odczuwa kryzys nieco później niż inne branże – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag.

Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: Jak mogliby panowie podsumować rok 2020? Jak wasza firma poradziła sobie w trudnym pandemicznym okresie?

Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG: Zrealizowaliśmy nasz plan. Zamknęliśmy rok tak, jak założyliśmy – osiągając jako budowlana część Grupy STRABAG przychody na poziomie ok. 5 mld. Pracujemy jeszcze nad sprawozdaniem finansowym, ale mogę potwierdzić, że założenia dla polskiego rynku zostały zrealizowane, także te w zakresie naszej akwizycji. Portfel zleceń, z którym wchodzimy w rok 2021, jest wart prawie 6 mld zł. To bardzo satysfakcjonujący poziom.

Był to jednak, oczywiście, rok inny, niż planowaliśmy – ze względu na pandemię i jej skutki. Per saldo we wszystkich segmentach budownictwa udało się jednak go zamknąć zgodnie z planem.

Jak zapowiada się sam sezon? PKP PLK od połowy grudnia nie ogłosiły wielu przetargów – mimo zapowiedzi, że budownictwo będzie napędzało wyjście z kryzysu. Czy nastroje w firmie są optymistyczne?


W. Trojanowski: Realizujemy wiele kontraktów. Mamy też plany akwizycyjne, które staramy się systematycznie realizować. Innym tematem jest przyszłość. Patrząc na ten sezon – portfel już na początku roku był satysfakcjonujący. W ostatnim czasie pozyskaliśmy kilka dużych kontraktów drogowych. Jesteśmy jednak świadomi, że niektóre sektory, w których działamy, w tym sektor prywatny, są mocnej dotknięte pandemią. Budownictwo zawsze odczuwa kryzys nieco później niż inne branże. Optymistycznie patrzymy jednak na nową unijną perspektywę budżetową, w której do dyspozycji będą duże środki na inwestycje infrastrukturalne.

W której branży STRABAG pokłada największe nadzieje? Czy są to państwowe inwestycje drogowe i kolejowe, czy też np. przedsięwzięcia samorządowe?

Waldemar Wójcik, członek zarządu STRABAG: Ogłoszony przez GDDKiA plan inwestycji na bieżący rok jest znaczący. Terminy składania ofert w przetargach mamy już za sobą. Przez pierwsze dwa miesiące roku ciężko pracowaliśmy nad akwizycją. Również dalsze zapowiedzi wydatków na infrastrukturę drogową są obiecujące. W przypadku inwestycji na rynku kolejowym widać lukę w ogłaszaniu przetargów. Padły jednak zapowiedzi, że w drugiej połowie roku powinny pojawić się nowe projekty w tym zakresie.

W kwestii inwestycji samorządowych – niepokój wiąże się z tym, że mają do dyspozycji mniej środków na inwestycje. Widać to nawet w dużych ośrodkach, takich jak Warszawa czy Wrocław. Na początku tego roku przetargów samorządowych jest mniej. Mamy jednak nadzieję, że środki pomocowe, w tym – unijne, zostaną przeznaczone m.in w dużej części na samorządowe inwestycje drogowe.

W. Trojanowski: GDDKiA opublikowała wartość wydatków na ten rok – to kwota ok. 20 mld zł. Jest ona bardzo duża. W przypadku budownictwa kolejowego, mamy duży portfel kontraktów w realizacji. Przyglądamy się planom kolejnej akwizycji. W samorządach w niektórych regionach pojawił wysyp kontraktów pod koniec ubiegłego roku. Zobaczymy, jak będą wyglądały kolejne miesiące. Z jednej strony widzimy dostępne fundusze na drogi samorządowe, z drugiej – wszystkie samorządy, zwłaszcza duże, uskarżają się na duży ubytek wpływów budżetowych i ograniczają inwestycje budowlane, nie tylko te infrastrukturalne.

Wysyp przetargów pod koniec roku 2020 możemy wiązać z chęcią ogłoszenia ich jeszcze w starym otoczeniu regulacyjnym. Jakie jest panów zdanie na temat nowego Prawa zamówień publicznych?

W. Trojanowski: Pozytywnie oceniamy choćby zapisy o rozstrzyganiu sporów oraz o wspólnym działaniu inwestora i wykonawcy na rzecz realizacji przedsięwzięcia. Do tej pory tego brakowało. Biorąc pod uwagę kryteria jakościowe i podmiotowe, które mogą być teraz stosowane – będziemy chcieli wraz z zamawiającymi porozmawiać jeszcze raz o certyfikacji podmiotów, tak by ograniczyć formalne procedury w zakresie każdorazowego przedkładania dokumentów. Należy wprowadzić system obowiązujący w wielu innych krajach – kompleksową certyfikację podmiotu pod względem jego zdolności formalnych, potencjału i posiadanych referencji. Ułatwiłoby to obu stronom procedowanie przetargów. Sprawne i szybkie prowadzenie postępowań i wybór najlepszego wykonawcy jest w interesie wszystkich. Wykonawcy pozwala to szybciej zorganizować budowę i ograniczyć wpływ wzrostu kosztów, a zamawiającemu – szybciej rozstrzygnąć postępowanie. Wiemy, jak wiele spraw jest kierowanych do Krajowej Izby Odwoławczej – dzieje się tak również z powodu braku certyfikacji.

Czy nie widać niczego, co w nowych zmianach utrudniałoby prowadzenie działalności na rynku?

W. Trojanowski: Okres przejściowy zawsze oznacza zmniejszenie liczby przetargów. Przed wejściem w życie ustawy miało natomiast miejsce ich spiętrzenie. Widzimy w zmianach PZP wiele pozytywów, chcemy jednak dyskutować o kolejnych zmianach – jeśli nie prawnych, to organizacyjnych i systemowych, które ułatwią rozstrzyganie przetargów.

Cały wywiad będzie można przeczytać w najnowszym numerze Rynku Kolejowego, który będzie dostępny w Empikach po Wielkanocy. Zachęcamy także do prenumeraty!
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Droga do Centralnego Poligonu Lotniczego zostanie przebudowana

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wojciech Trojanowski (STRABAG): Na rynek patrzę z optymizmem

Biznes i przemysł

Wojciech Trojanowski (STRABAG): Na rynek patrzę z optymizmem

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2023

Świecąca droga rowerowa z odświeżoną nawierczhnią

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Droga do Centralnego Poligonu Lotniczego zostanie przebudowana

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wojciech Trojanowski (STRABAG): Na rynek patrzę z optymizmem

Biznes i przemysł

Wojciech Trojanowski (STRABAG): Na rynek patrzę z optymizmem

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2023

Świecąca droga rowerowa z odświeżoną nawierczhnią

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5