Za nieco ponad miliard złotych chińska firma Stecol Corporation wybuduje drogę ekspresową S74 od granicy woj. świętokrzyskiego do Mniowa. W piątek została podpisana umowa między wykonawcą a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Umowa jest warta 1,004 mld zł. Dotyczy zaprojektowania i budowy 27,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. - To do najdroższa inwestycja drogowa w historii regionu świętokrzyskiego i zarazem najdłuższy odcinek trasy ekspresowej w województwie, który wchodzi w fazę realizacji - poinformowała Małgorzata Pawelec-Burs, rzecznik prasowa kieleckiej GDDKiA.
Droga ma być budowana częściowo w nowym śladzie z ominięciem miejscowości Smyków. Do wykonania są trzy węzły drogowe: Ruda Maleniecka, Radoszyce i Smyków, a także 32 obiekty inżynierskie, w tym m.in. 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich oraz 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych.
Przy trasie będzie obwód utrzymania drogi w Rudzie Malenieckiej oraz MOP-y w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy.
Droga ma powstać w ciągu 39 miesięcy licząc od podpisania umowy, ale z wyłączeniem okresów zimowych, co oznacza, że będzie gotowa w drugiej połowie 2027 r.
Center>
Wyświetl większą mapę
Wraz z zawarciem tej umowy liczba kilometrów dróg budowanych na zlecenie GDDKiA przez chińskiego wykonawcę przekroczyła 100 (obecnie to ok. 107 km), a wartość realizowanych zadań to przeszło 3,5 mld zł. Wśród wykonawców realizujących na zlecenie GDDKiA najwięcej inwestycji zarówno pod względem liczby kilometrów, jak i wartości Stecol jest na ósmym miejscu. Jeden odcinek budowany przez tę firmę został już ukończony - to fragment S14 - zachodniej obwodnicy Łodzi oddany do ruchu w lipcu tego roku.
Odcinek, który będzie zrealizowany na podstawie zawartej umowy połączy się z fragmentem od Mniowa do węzła Kielce Zachód. Ten odcinek jest obecnie w trakcie realizacji, przed wydaniem decyzji ZRID. Powinien być wybudowany do połowy 2025 r. Wykonawca jest konsorcjum Mirbud i Kobylarnia.
Kolejny fragment, Kielce Zachód – Kielce również jest w realizacji. Umowa została podpisana w styczniu tego roku i ma być zrealizowana do lipca 2026 r. Za ten krótki, przechodzący przez miasto fragment ekspresówki odpowiada Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
Obecnie zatem na terenie woj. świętokrzyskiego w realizacji są odcinki S74 od granicy województwa do węzła Kielce (DK-73). Kolejny fragment – do Cedzyny jest wybudowany. Dalej droga od Cedzyny do Opatowa jest na etapie przetargu (to dwa odcinki realizacyjne). Trwają prace na obwodnicy Opatowa w ciągu DK-9 i S74, w toku jest także procedowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka od Opatowa do Niska.