W lipcu zakończyły się prace związane z naprawą uszkodzonych lin mostu na Bugu w ciągu drogi krajowej nr 19 w miejscowości Turna Mała. Obiekt wymaga jednak remontu. Nie udało wybrać projektanta, który opracuje dokumentację dla tych prac.
Most na Bugu powstał w latach 1949 – 1952 początkowo jako obiekt siedmioprzęsłowy ze stalowymi przęsłami i drewnianym pomostem. Do jego budowy wykorzystano elementy różnych obiektów zniszczonych w czasie II wojny światowej. Potem most był przebudowywany, m.in. w latach 70., kiedy to został przekształcony w obiekt dziewięcioprzęsłowy i w latach 90. Kiedy dostosowano go do nośności klasy C, a następnie w 2021 roku dostosowano go do obciążeń klasy B. W lipcu tego roku
wymienione zostały liny sprężające, których uszkodzenia stwierdzono w ciągu rutynowego przeglądu. Most wymaga remontu. GDDKiA chce zamówić dokumentację projektową dla tych prac. Ogłoszony niedawno przetarg został jednak unieważniony. Dwie oferty, które wpłynęły do zamawiającego przekraczają bowiem budżet zamawiającego. Zarezerwowano na ten cel 239,6 tys. zł, podczas gdy najtańsza oferta ma wartość 435,7 mln zł.
Podstawą do dokumentacji ma być m.in. ekspertyza techniczna z 2018 r., która jednak musi zostać uaktualniona. Wiadomo, że od czasu jej wykonania zwiększyła się ilość przecieków przez betonową płytę pomostową. Gorszy jest także stan techniczny płyty, na której jest więcej zarysowań.
Projektant, którego poszukiwania zapewne wkrótce ruszą od nowa, będzie musiał m.in. przeanalizować analizę dokumentacji archiwalnej mostu, wykonać jego przegląd, ocenić stan techniczny i wykonać obliczenia statyczno-wytrzymałościowe pozwalające na określenie nośności użytkowej. Trzeba będzie także ustalić warunki eksploatacji mostu.
Docelowo most będzie wykorzystywany jako obiekt w ciągu drogi wojewódzkiej. Stanie się tak po wybudowaniu drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice – Chlebczyn. Obecnie inwestycja czeka na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.