Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” obejścia Radomska. Nowe fragmenty powstaną w przebiegu dróg krajowych nr 42 i 91. Liczące ponad 43 tys. mieszkańców miasto zmaga się dziś z ogromnymi problemami komunikacyjnymi z racji skrzyżowania wyżej wymienionych tras w centrum.
Radomsko to liczące ponad 43 tys. mieszkańców miasto powiatowe w południowej części województwa łódzkiego, pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Choć kluczowa w ruchu tranzytowym w osi północ-południe autostrada A1 omija miasto od strony zachodniej, centrum Radomska zmaga się od lat z wielkimi problemami komunikacyjnymi. Krzyżują się tu bowiem drogi krajowe nr 42 i 91. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w godzinach szczytu śródmieście staje się zablokowane.
Dlatego zarządca państwowej sieci drogowej w najbliższych latach udostępni kierowcom nowe fragmenty wyżej wymienionych dróg krajowych, które umożliwią ominięcie Radomska w relacjach tranzytowych. Wykorzystana zostanie przy tym istniejąca obwodnica północno-zachodnia, która zapewnia dostęp do autostrady A1 z pominięciem miasta kierowcom poruszającym się DK nr 91 od strony północnej. Powstanie jednocześnie blisko 12 kilometrów nowych fragmentów w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń do 115 kN na oś.
Obwodnica w przebiegu DK nr 42 ma mieć blisko 6 kilometrów długości. Pozostała część projektu dotyczy obejścia miasta w przebiegu DK nr 91. Jak informuje GDDKiA, w ramach zadania zaplanowano również przebudowę 2,5-kilometrowego fragmentu DK nr 91 na południe od Radomska wraz z budową nowego mostu przez rzekę Wartę. Jest to podyktowane m.in. wymogami w zakresie ochrony środowiska – nowy most zapewni możliwość swobodnego przechodzenia dużym zwierzętom.
W dniu 20 grudnia GDDKiA poinformowała, że ogłoszenie o przetargu na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj” zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Podpisanie umowy z wykonawcą zgodnie z obowiązującym harmonogramem inwestycji powinno nastąpić już w połowie 2025 roku. Prace nad dokumentacją projektową mogłyby wówczas zostać zakończone (wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) do końca roku 2026, co umożliwiłoby zakończenie robót budowlanych na przełomie 2028 i 2029 roku. Tym samym obwodnica Radomska może zostać w całości oddana do użytku jeszcze przed końcem dekady.