Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przewiduje realizację dużych inwestycji w zakresie budowania infrastruktury drogowej na terenie całego kraju. – Jestem zadowolony z przedstawionego projektu. Najbardziej cieszą mnie oczywiście planowane inwestycji w moim regionie czyli na Lubelszczyźnie – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” poseł PO z województwa lubelskiego, Stanisław Żmijan.
Leonard Dolecki portal „RynekInfrastruktury.pl”: Dlaczego kwota przeznaczona na realizację PBDK została zwiększona o 14 mld zł?
Stanisław Żmijan, poseł PO: Sytuacja wygląda tak. Przygotowany plan opiewał na 93 mld zł. W styczniu został on przyjęty, a następnie poddano go konsultacjom. W szczególności były to rozmowy z regionami, które same prowadzą mniejsze inwestycje drogowe. Stąd pojawiła się potrzeba wprowadzenia zmian w istniejącym planie, a koszt dodanych do Projektu Budowy Dróg Krajowych tras wyniósł 14 mld zł. PBDK w większości przypadków mówi o drogach o standardzie S, czyli ekspresowych.
Skąd brane są środki na realizację projektu?
Pieniądze, które zostaną przeznaczone na realizację pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego oraz z dotacji z Unii Europejskiej. Środki na budowę dróg pozyskuje się m. in. z refundacji, opłat paliwowych czy opłat za przejazd. Niemniej jednak mamy nadzieję, że duża konkurencja na rynku budowlanym poskutkuje tym, że oferenci będą składali propozycje o niższych cenach przez co z podanych 107 mld zł część uda się oszczędzić.
Jakie inwestycje zawarte w planie są najważniejsze dla Lubelszczyzny?
Potrzeby naszego województwa idealnie wpisują się w PBDK. Największe i najważniejsze z tych inwestycji to te dotyczące dróg S17, S19 i A2. Jeśli chodzi o S17 to przetargi zostały już ogłoszone na wszystkie odcinki z czego pierwszy został rozpisany jesienią ubiegłego roku. Koszt realizacji całego projektu drogi ekspresowej numer 17 wyniesie ok. 5 mld zł. Droga S19 ma prowadzić z Lublina do Rzeszowa i dalej na południe. W ubiegły piątek, 21 sierpnia GDDKiA ogłosiła przetarg na odcinek Lublin – Kraśnik, a 28 sierpnia dowiemy się o przetargu na kolejny odcinek, Kraśnik – granica z województwem podkarpackim o długości ok. 35 km. W ciągu następnego miesiąc zostanie ogłoszone przez oddział GDDKiA w Rzeszowie kolejne sześć przetargów na odcinki tej trasy w województwie podkarpackim. Trzecią wielką inwestycją jest budowa drogi A2. Na razie zrealizowany zostanie odcinek z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, a potem trasa będzie budowana dalej na wschód do granicy w Terespolu. Cała droga będzie miała ok. 140 km.
W jaki jeszcze sposób województwo lubelskie skorzysta z PBDK?
Poza tymi trzema wielkimi inwestycjami cieszymy się również z dwóch obwodnic, które mają powstać w naszym regionie. Będą to drogi omijające Tomaszów Lubelski oraz Chełm. Część funduszy przewidzianych na realizację PBDK ma zapewnić odnowienie dróg i utrzymanie ich w dobrym stanie. Na ten cel przeznaczono 48 mld zł. Także z tych pieniędzy skorzysta Lubelszczyzna. Odnowiony ma być m. in. odcinek DK-63 Łuków – Siedlce oraz DK-19 Firlej – Kock. 5 mld zł zostało przewidziane na modernizacje tras i w tym przypadku najbardziej zadowoleni jesteśmy z projektu poszerzenia DK-74 Frampol – Szczebrzeszyn.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.