Rząd szykuje się do budowy dróg ekspresowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Od dłuższego czasu znane są konkretne inwestycje, które w ten sposób mają być realizowane. W ocenie Emila Wąsacza, prezesa spółki zarządzającej autostradą A4 między Katowicami i Krakowem o atrakcyjności tych przedsięwzięć zdecyduje podział ryzyk zaproponowany przez stronę publiczną.
W formule partnerstwa publiczno-prywatnego, zgodnie z rządową rekomendacją mają być budowane odcinki drogi S6, tj. obwodnica metropolii trójmiejskiej, zachodnia obwodnica Szczecina, a także odcinek Koszalin – Bożepole Wielkie. Przy udziale partnera prywatnego powstać ma także droga ekspresowa S10 między Toruniem i Bydgoszczą.
– Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na jakich warunkach te projekty byłyby realizowane i jaki byłby podział ryzyk, ale na razie wygląda na to, że państwo chce niewspółmiernie przerzucić ryzyka na stronę prywatną – mówi Emil Wąsacz, prezes Grupy Stalexport, w skład której wchodzi spółka zarządzająca koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 między Katowicami i Krakowem. Pytany o ewentualne zainteresowanie realizacją kolejnych przedsięwzięć drogowych w partnerstwie ze stroną publiczną odpowiada: – Nasze zainteresowanie jest umiarkowane.
Poza kwestią ryzyk, z punktu widzenia Staleksportu, ważny jest też model finansowy. Przedsięwzięcia drogowe planowane do realizacji w ramach PPP mają się opierać o zasadę dostępności. – W tym przypadku nie chodzi o koncesję. Decydujące będą tu ryzyka budowlane, a my nie jesteśmy firmą stricte budowlaną. Potrzebowalibyśmy wejść w sojusz z kimś, kto byłby w stanie te ryzyka budowlane oszacować – tłumaczy Emil Wąsacz. – Gdybyśmy byli zainteresowani, to musielibyśmy przedstawić ten projekt jako interesujący także dla drugiej strony [partnera budowlanego]. Skoro sami mamy wątpliwości, to trudno byśmy nakłaniali kogoś do współpracy – dodaje prezes Staleksportu.
Podsumowując, stwierdza, że na dziś warunki, które proponuje strona publiczna nie są zachęcające.
Nowe drogowe PPP jest obecnie na etapie przygotowań. Kluczową sprawą jest jeszcze decyzja Eurostatu w sprawie niezaliczania inwestycji realizowanych w tej formule do długu publicznego. GDDKiA prowadzi obecnie przetargi na doradztwo ekonomiczno-finansowe oraz doradztwo techniczne zarówno dla już realizowanych, jak i przyszłych projektów PPP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.