Partner serwisu
Drogi i autostrady

Stalexport Autostrada Małopolska likwiduje preferencyjne stawki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
01-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-12-2023
DROGI I AUTOSTRADY
Stalexport Autostrada Małopolska likwiduje preferencyjne stawki
fot. Premia (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Zarządca koncesyjnego odcinka autostrady A4, łączącego Kraków i Katowice, poinformował, że z dniem 16 stycznia 2024 roku zniesiona zostanie preferencyjna stawka dla pojazdów kategorii 1 innych niż motocykle, która obowiązywała w przypadku płatności automatycznych. To kolejna podwyżka opłat na tym odcinku w ostatnim czasie, choć tym razem nie obejmie wszystkich kierowców.

Spółka Stalexport Autostrada Małopolska, która będzie zarządzać autostradą A4 między stolicami województw małopolskiego i śląskiego do 2027 roku, wprowadziła w przeszłości preferencyjne stawki dla pojazdów kategorii 1 innych niż motocykle, czyli samochodów osobowych, obowiązujące w przypadku płatności automatycznych za pomocą takich rozwiązań, jak A4Go, Telepass, czy videotolling. Preferencyjne stawki obowiązywały od 1 stycznia 2020 roku. Głównym celem ich wprowadzenia było promowanie wykorzystywania płatności automatycznych wśród kierowców. Przez pewien czas różnica między stawką preferencyjną a stawką w ramach tradycyjnych płatności wynosiła nawet 4 zł.

Zarządca koncesyjnego odcinka podjął jednak decyzję o rezygnacji z preferencyjnych stawek. Od 16 stycznia 2024 roku w punktach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach pobierana będzie opłata w wysokości 15 zł, niezależnie od sposobu uiszczenia. Oznacza to relatywnie wysoki wzrost opłat w przypadku kierowców, którzy dotychczas korzystali z preferencji dla płatności automatycznych. Stawka wynosiła bowiem w tym przypadku 13 zł. Dodajmy, że kierowcy, którzy korzystali z płatności automatycznych w ostatnich kilku latach, w konsekwencji wprowadzonych zmian w ciągu mniej niż jednego roku zapłacą 50% więcej za przejazd.

Jak bowiem informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu, od 3 kwietnia bieżącego roku wprowadzone zostały znaczne podwyżki opłat na koncesyjnym odcinku. Stawka w przypadku standardowych płatności wzrosła z 13 zł do 15 zł, natomiast w przypadku płatności automatycznych do poziomu 13 zł z wcześniej obowiązujących 10 zł. – Zmiana stawek opłat za przejazdy jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie – komentował wówczas Rafał Czechowski, rzecznik prasowy koncesjonariusza.

Autostrada A4 ma zostać w najbliższych kilkunastu latach rozbudowana. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, po przejęciu przez Skarb Państwa w 2027 roku ma zostać zrealizowana dobudowa trzeciego lub czwartego pasa ruchu na odcinkach łączących węzły Murckowska i Byczyna oraz Byczyna i Balice I. Łączna długość wyżej wymienionych odcinków wynosi 60 kilometrów. W pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku średnie dobowe natężenie ruchu na trasie wynosiło blisko 49 tys. pojazdów. Koncesjonariusz osiągnął wówczas zysk z działalności operacyjnej na poziomie blisko 149 mln zł, co stanowiło wzrost o 86% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dwucyfrowo wzrosły przychody z poboru opłat na A4

Biznes i przemysł

Dwucyfrowo wzrosły przychody z poboru opłat na A4

ep. 29 lutego 2024

Kierowcy poczekają dłużej na obwodnicę Koszalina i Sianowa

Drogi i autostrady

Małopolskie. Będzie trzeci zjazd z A4 do Tarnowa?

Drogi i autostrady

Jest program inwestycji dla rozbudowy odcinka autostrady A4

Drogi i autostrady

Jest program inwestycji dla rozbudowy odcinka autostrady A4

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

GDDKiA wskazała wariant rozbudowy A4 na odcinku Legnica Południe – Krzyżowa

Drogi i autostrady

Marszałek opolskiego: połączenie dróg wojewódzkich z A4 to priorytet

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Dwucyfrowo wzrosły przychody z poboru opłat na A4

Biznes i przemysł

Dwucyfrowo wzrosły przychody z poboru opłat na A4

ep. 29 lutego 2024

Kierowcy poczekają dłużej na obwodnicę Koszalina i Sianowa

Drogi i autostrady

Małopolskie. Będzie trzeci zjazd z A4 do Tarnowa?

Drogi i autostrady

Jest program inwestycji dla rozbudowy odcinka autostrady A4

Drogi i autostrady

Jest program inwestycji dla rozbudowy odcinka autostrady A4

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

GDDKiA wskazała wariant rozbudowy A4 na odcinku Legnica Południe – Krzyżowa

Drogi i autostrady

Marszałek opolskiego: połączenie dróg wojewódzkich z A4 to priorytet

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5