Zarządca koncesyjnego odcinka autostrady A4, łączącego Kraków i Katowice, poinformował, że z dniem 16 stycznia 2024 roku zniesiona zostanie preferencyjna stawka dla pojazdów kategorii 1 innych niż motocykle, która obowiązywała w przypadku płatności automatycznych. To kolejna podwyżka opłat na tym odcinku w ostatnim czasie, choć tym razem nie obejmie wszystkich kierowców.
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska, która będzie zarządzać autostradą A4 między stolicami województw małopolskiego i śląskiego do 2027 roku, wprowadziła w przeszłości preferencyjne stawki dla pojazdów kategorii 1 innych niż motocykle, czyli samochodów osobowych, obowiązujące w przypadku płatności automatycznych za pomocą takich rozwiązań, jak A4Go, Telepass, czy videotolling. Preferencyjne stawki obowiązywały od 1 stycznia 2020 roku. Głównym celem ich wprowadzenia było promowanie wykorzystywania płatności automatycznych wśród kierowców.
Przez pewien czas różnica między stawką preferencyjną a stawką w ramach tradycyjnych płatności wynosiła nawet 4 zł.Zarządca koncesyjnego odcinka podjął jednak decyzję o rezygnacji z preferencyjnych stawek. Od 16 stycznia 2024 roku w punktach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach pobierana będzie opłata w wysokości 15 zł, niezależnie od sposobu uiszczenia. Oznacza to relatywnie wysoki wzrost opłat w przypadku kierowców, którzy dotychczas korzystali z preferencji dla płatności automatycznych. Stawka wynosiła bowiem w tym przypadku 13 zł. Dodajmy, że kierowcy, którzy korzystali z płatności automatycznych w ostatnich kilku latach, w konsekwencji wprowadzonych zmian w ciągu mniej niż jednego roku zapłacą 50% więcej za przejazd.
Jak bowiem informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu,
od 3 kwietnia bieżącego roku wprowadzone zostały znaczne podwyżki opłat na koncesyjnym odcinku. Stawka w przypadku standardowych płatności wzrosła z 13 zł do 15 zł, natomiast w przypadku płatności automatycznych do poziomu 13 zł z wcześniej obowiązujących 10 zł. – Zmiana stawek opłat za przejazdy jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie – komentował wówczas Rafał Czechowski, rzecznik prasowy koncesjonariusza.
Autostrada A4 ma zostać w najbliższych kilkunastu latach rozbudowana. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”,
po przejęciu przez Skarb Państwa w 2027 roku ma zostać zrealizowana dobudowa trzeciego lub czwartego pasa ruchu na odcinkach łączących węzły Murckowska i Byczyna oraz Byczyna i Balice I. Łączna długość wyżej wymienionych odcinków wynosi 60 kilometrów. W pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku średnie dobowe natężenie ruchu na trasie wynosiło blisko 49 tys. pojazdów.
Koncesjonariusz osiągnął wówczas zysk z działalności operacyjnej na poziomie blisko 149 mln zł, co stanowiło wzrost o 86% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.