Sprawa autostrad to pięta achillesowa naszej młodej demokracji, z którą starają się zmierzyć wszystkie dotychczasowe rządy. Na szczęście ostatnie lata to wyraźna zmiana na lepsze i chyba wszyscy widzimy, że drogi w końcu powstają – komentuje dla portalu„RynekInfrastruktury.pl” posłanka PO Katarzyna Stachowicz.
– Odnośnie przepustowości już istniejących autostrad musimy wziąć pod uwagę, że część z nich jest zarządzana przez prywatnych koncesjonariuszy, z część przez GDDKiA. Nie mniej jednak wiemy, że każdy szlaban powoduje wydłużenie czasu podróży, oraz możliwość zablokowania ruchu – przypomina posłanka.
Wyjaśnia ona, że istnieje kilka możliwości usprawnienia ruchu: po pierwsze ręczne sterowanie przepustowością punktów poboru opłat, które jest jej zdaniem rozwiązaniem doraźnym. – Lecz korki i zatory tworzą się w określonych porach roku oraz w określonych dniach tygodnia, więc przy wzmożonym ruchu rozwiązanie to byłoby najtańsze – dodaje Stachowicz.
– Drugą możliwością jest porozumienie zarządców z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju i wspólne rozliczanie przejazdów płatnymi odcinkami, co zmniejszyłoby liczbę szlabanów, oraz rozwiązanie trzecie stosowane w Austrii, Szwajcarii, czy w Słowenii, czyli wprowadzenie winiet, co na chwilę obecną nie wydaje się możliwe do zrealizowania, ze względu na jednak stosunkowo słabo rozbudowaną sieć dróg ekspresowych i autostrad jak również ze względu na umowy z koncesjonariuszami, nie mniej jednak do celowo taki model jest najbardziej efektywny – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Katarzyna Stachowicz.
Posłanka przypomina, że istnieje jeszcze możliwość usprawnienia wykorzystująca istniejący system viaTOLL i elektronizację bramek. – Takie rozwiązanie ma również swoje minusy np. w przypadku incydentalnego poruszania się po płatnych odcinkach, lecz wydaje się na najbliższe lata modelem, który zyska akceptację zarówno ekspertów jak i podróżnych – podsumowuje posłanka PO.
Czytaj też:
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.