Drogi krajowe w miastach na prawach powiatu podlegają prezydentom tych miast. Jednocześnie są wyłączone z możliwości finansowania ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie nie ma możliwości zmiany tego stanu rzeczy – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
O pieniądze na drogi krajowe podlegające prezydentom miast pytał poseł Tomasz Piotr Nowak. Zauważył, że samorządy po reformie z 1990 roku przejęły infrastrukturę drogową w złym stanie technicznym, zwłaszcza jeśli chodzi o obiekty inżynierskie. Sytuacja finansowana jednostek samorządowych pogarsza się, co sprawia, że utrzymanie infrastruktury drogowej jest dla nich coraz większym wyzwaniem. Proponuje więc umożliwienie im korzystanie ze środków gromadzonych w Krajowym Funduszu Drogowym.
Nie ma obecnie takiej możliwości – tak najkrócej można podsumować odpowiedź wiceministra infrastruktury na interpelację w tej sprawie.
Rafał Weber przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym od połowy 2009 r. środki KFD mogą być przeznaczone na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Ta sama ustawa przeniosła na KFD ciężar finansowania inwestycji zawartych w Programie Budowy Dróg Krajowych. „Z uwagi na sytuację KFD nie jest możliwe poszerzenie katalogu wydatków, które finansuje KFD o drogi krajowe w miastach na prawach powiatu” – stwierdza w odpowiedzi na interpelację. „Zmiana systemu finansowania dróg krajowych spowodowałaby w chwili obecnej zagrożenie realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko” – dodaje.
Wskazuje, że samorządy mogą uzyskać środki z Funduszu Dróg Samorządowych oraz subwencji ogólnej. W tym pierwszym przypadku samorządy mogą uzyskać – w zależności od sytuacji finansowej – do 80 proc. kosztów inwestycji. Z możliwości korzystania z tego źródła wyłączone są jednak miasta będące siedzibami urzędów marszałkowskich lub wojewódzkich.
W przypadku rezerwy subwencji ogólnej dofinansowanie projektów może wynieść do 50 proc. kosztów inwestycji. Więcej – do 75 proc. – można uzyskać tylko w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków. Od 2008 roku priorytetem przy podziale środków są zadania obejmujące budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich posiadających jednolite numery inwentarzowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.