Do 2020 roku co najmniej 800 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad powstanie w technologii betonowej. Organizacje branżowe reprezentujące interesy producentów cementu używanego przy budowie dróg z betonu podkreślają, że nie ma mowy o walce między betonem a asfaltem.
Doświadczenie w budowie dróg z betonu
Jan Deja, dyrektor biura zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu informuje, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju potwierdziło, że w Polsce powstanie ponad 800 km dróg w technologii betonowej. Do tej pory w kraju powstało około 600 km dróg szybkiego ruchu wykonanych z betonu.
Przypomina, że już w 1995 roku w Polsce oddano do użytku 17-kilometrowy odcinek autostrady A4 zrealizowany w tej technologii. – Mamy doświadczenie i firmy, które są w stanie to wykonać – dodaje Jan Deja.
– Zrobiliśmy jako nieliczni w Europie ogromną pracę w drogach samorządowych. Mamy około 600 km dróg lokalnych w tej technologii. Samorządy często dochodzą do wniosku, że nie budują tylko na potrzeby kampanii wyborczej, ale chcą się pochwalić, że wybudują coś, co będzie trwało 50 lat – wyjaśnia dyrektor biura zarządu SPC.
Asfalt i beton mogą współistnieć
Podkreśla on, że SPC wielokrotnie zaznaczało, że w Polsce jest miejsce dla dwóch technologii budowy dróg – z betonu i z asfaltu. Potwierdza to przewodniczący SPC, Andrzej Ptak, który deklaruje, że nikt nie walczy z producentami asfaltu. Andrzej Ptak mówi, że między producentami asfaltu i cementu istnieje pełne zrozumienie. – My nie mówimy, że 100% dróg ma być budowanych w technologii betonowej. Byłoby ideałem, gdyby było miejsce dla dwóch dobrych technologii – kończy.
Więcej betonu?
Marcelo Catala, prezes CEMEX Polska, podkreśla, że od ograniczonej wizji budowy niewielkiej ilości dróg w technologii betonowej, nasz kraj przechodzi do szerszego podejścia z większymi perspektywami dotyczącymi kosztów, bezpieczeństwa i cyklu życia produktu.
– Betonowe drogi będą funkcjonowały przez kilkadziesiąt lat. Wierzymy, że ten rodzaj myślenia przesunie się i na większe i mniejsze drogi. Będziemy mieć na to dużą szansę do 2020 roku – zwraca uwagę Marcelo Catala. Przyznaje, że Polska jest krajem o dużym rozproszeniu mieszkańców i istotne jest inwestowanie w betonowe drogi lokalne, które mogą poprawić komunikację w regionach.
O tym, że warto budować drogi w technologii betonowej przekonuje też Federico Tonetti, prezes grupy Lafarge i członek zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Koszt cyklu życia produktu, czyli drogi zbudowanej w technologii betonowej, jest niższy niż w przypadku technologii bitumicznej. Jest to szczególnie ważne, gdy mówimy o ciężkim ruchu pojazdów. Co więcej, przy wyższych kategoriach ruchu, koszt budowy drogi z betonu jest mniejszy – wylicza Federico Tonetti.
– Kiedy mówimy o technologii betonowej, jedną z jej zalet jest trwałość, nawet o 2,5-3 razy wyższa niż w przypadku technologii betonowej – mówi prezes grupy Lafarge. Kolejnym istotnym punktem jest większe bezpieczeństwo. Federico Tonetti podkreśla, że drogi betonowe są jaśniejsze i tym samym zapewniają lepszą widoczność w złych warunkach, pozytywnie wpływają też zmniejszenie kosztów oświetlenia. Kolejną zaletą dróg budowanych w tej technologii jest odporność na wysokie i niskie temperatury oraz ognioodporność, co odróżnia je od dróg asfaltowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.