Partner serwisu
Drogi i autostrady

SPC: trzeba wprowadzić embargo na import cementu z Białorusi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

GR

Data publikacji:
01-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
SPC: trzeba wprowadzić embargo na import cementu z Białorusi
fot. Pixabay
Wprowadzenia embarga na import cementu z Białorusi domagają się przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu. Dla naszych wschodnich sąsiadów embargo miałoby stanowić dotkliwą sankcję m.in. za wywołanie kryzysu na granicy.

Od początku 2021 roku nasza Straż Graniczna odnotowała ponad 37 tysięcy prób nielegalnego przekroczenia granicy polsko-białoruskiej, podczas gdy w całym 2020 r. było ich nieco ponad 100. Zdaniem polskiego rządu za kryzysem stoi Aleksandr Łukaszenka, białoruski prezydent, który organizuje transport migrantów z Bliskiego Wschodu na granicę. Ma być to forma zemsty m.in. za nieuznanie przez Polskę wyniku ubiegłorocznych wyborów prezydenckich na Białorusi. Według oficjalnych danych wyraźnie wygrał Łukaszenka, ale sporo wskazuje na to, że wybory zostały sfałszowane.

„Hybrydowy konflikt” z Białorusią uważnie śledzą przedstawiciele branży cementowej. Od początku stycznia do końca września tego roku do Polski z Białorusi importowano bowiem aż 418 tysięcy ton cementu wobec 332 tys. ton w analogicznym okresie 2020 r. Oznacza to wzrost aż o 26 % r/r.



Piotr Piestrzyński ze Stowarzyszenia Producentów Cementu przypomina, że już od kilku lat organizacja zabiega o to, aby ograniczyć import cementu z Białorusi, którego produkcja „nie jest obciążona polityką klimatyczną Unii Europejskiej i dla naszych producentów stanowi nieuczciwą konkurencję”. Z kolei od kilku miesięcy polska branża cementowa apeluje do premiera Mateusza Morawieckiego o podjęcie bardziej radykalnych kroków i wprowadzenie w ramach sankcji embarga na import cementu z Białorusi. – Byłoby to bardzo dotkliwe dla reżimu białoruskiego i państwowych właścicieli cementowni, którzy bezkarnie, nie ponosząc kosztów klimatycznych, eksportują cement na teren Polski i Unii Europejskiej. To jest nieuczciwa konkurencja, a dodatkowo można przypuszczać, że środki pozyskane ze sprzedaży cementu do Polski służą do finansowania działań reżimu białoruskiego – komentuje Krzysztof Kieres, przewodniczący SPC.

Przedstawiciele organizacji podkreślają, że „producenci cementu w Polsce są doskonale przygotowani do zaspokojenia popytu na rynku krajowym”. Zdolności produkcyjne polskich cementowni wynoszą ponad 22 mln ton, a tegoroczne krajowe zapotrzebowanie zostało oszacowane na niespełna 20 mln ton. Z tego powodu, zdaniem SPC, możemy sobie pozwolić na wprowadzenie embarga na białoruski cement. Rząd, przynajmniej na razie, nie przychylił się do apelu branży, uznając, że embargo generowałoby zbyt duże straty gospodarcze.

Stowarzyszenie Producentów Cementu powstało w 1990 r. Zrzesza cementownie i grupy cementowe działające w Polsce oraz przedstawicieli kadry kierowniczej zakładów cementowych. SPC działa na rzecz rozwoju branży. Zajmuje się m.in. promocją wyrobów cementowych, „poprawą efektywności pracy przemysłu cementowego” czy propagowaniem nowoczesnych technik i technologii.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

 Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Drogi i autostrady

Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Redakcja 03 września 2022

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Drogi i autostrady

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2022

Gospodarka o obiegu zamkniętym - co na to budowlanka?

Drogi i autostrady

Domieszki Vertua w CEMEX

Drogi i autostrady

Domieszki Vertua w CEMEX

inf. pras. 07 października 2021

Mamy pierwszy beton zeroemisyjny

Drogi i autostrady

Mamy pierwszy beton zeroemisyjny

inf. pras. 27 kwietnia 2020

Zobacz również:

 Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Drogi i autostrady

Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Redakcja 03 września 2022

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Drogi i autostrady

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2022

Gospodarka o obiegu zamkniętym - co na to budowlanka?

Drogi i autostrady

Domieszki Vertua w CEMEX

Drogi i autostrady

Domieszki Vertua w CEMEX

inf. pras. 07 października 2021

Mamy pierwszy beton zeroemisyjny

Drogi i autostrady

Mamy pierwszy beton zeroemisyjny

inf. pras. 27 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5