Partner serwisu
Drogi i autostrady

SPC: Beton innowacyjnym rozwiązaniem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
14-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
SPC: Beton innowacyjnym rozwiązaniem
fot. EW
Do 2020 roku ponad 800 km dróg ujętych w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powstanie w technologii betonowej. – Staramy się pokazać, że beton może być innowacyjnym rozwiązaniem. Nie ma miejsca na monokulturę. Cieszę się, że beton stał się alternatywą, która mobilizuje też wykonawców nawierzchni bitumicznych do aktywnych działań – mówi Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

GDDKiA stawia na beton

Andrzej Ptak, przewodniczący SPC powiedział w Kielcach, że cieszyć może decyzja GDDKiA dotycząca budowy ponad 800 km dróg w technologii betonowej. – To pokazuje, że czas, który poświęciliśmy na promowanie idei budowy dróg w technologii betonowej stał się faktem – dodał.

Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii w GDDKiA powiedział, że wybór nawierzchni betonowych nie był nieprzemyślany. – Analizowaliśmy, w jakich krajach, klimatach i na jakich gruntach były realizowane inwestycje. W naszej analizie przyjęliśmy założenia, że będziemy analizować ruch, hałas, zalety i wady wykonania, koszty budowy i utrzymania, cenę materiałów i jednorodność – wyliczał dyrektor.

Michalski przyznał, że w celu doboru ilości kilometrów dróg, jakie miałyby posiadać nawierzchnię betonową analizowano kilka wariantów w zależności od przyjętego poziomu prognozowanego w 2020 roku natężenia ruchu pojazdów ciężkich. Ostatecznie wybrano wariant zakładający przejazd 5 tys. pojazdów na dobę i budowę 1220 km dróg z betonu. Ostatecznie ustalono, że liczba kilometrów w tej technologii zostanie ograniczona do 880 km.

Wady i zalety nawierzchni betonowych

Dyrektor Michalski przypomniał zalety dróg w technologii betonowej. – Do zalet należy duża odporność na wysokie i niskie temperatury, możliwość wykonywania kompletnej nawierzchni w jednym przejściu rozkładarki, duża sztywność nawierzchni w czasie długotrwałego przeciążenia, możliwość ponownego użycia materiałów z wyburzenia drogi betonowej – wyliczał.

Kolejne zalety to trwałość w czasie nawierzchni betonowej, co przekłada się na mniejsze koszty utrzymania tych dróg. Ponadto, charakteryzują się one dużą jasnością nawierzchni i tym samym mniejszymi kosztami utrzymania takich tras.

Mówiąc o nawierzchniach betonowych, należy mieć na uwadze też ich wady. Jest to między innymi wrażliwość mieszanki betonowej na dobór komponentów niskiej jakości, konieczność wykonywania szczelin dylatacyjnych oraz konieczność okresowej wymiany uszczelnień dylatacji. Jednak stosunek zalet do wad przemawia na korzyść stosowania tej technologii budowy dróg.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5