Fot. Tadeusz Rudzki, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) w tym roku po raz pierwszy w historii przyznała Polsce nagrodę w corocznym rankingu Road Safety Performance Index. Wynika to z faktu, że w okresie 2012-2022 liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych spadła aż o 47%. Większą redukcję incydentów ze skutkiem w postaci śmierci człowieka osiągnęła w tym okresie jedynie Litwa, która uzyskała tożsamą nagrodę w ubiegłym roku.
W rzeczonym okresie średnia redukcja liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Unii Europejskiej wyniosła 22%, przez co Polska z redukcją znacznie wyższą aniżeli przeciętna poprawiła znacząco pozycję w tym zakresie. Z 50 przypadkami zgonu w wyniku wypadku drogowego na milion mieszkańców osiągnęliśmy lepszy wynik niż np. Włochy (54 przypadki) i nieporównywalnie lepszy wynik niż w 2012 roku (93 przypadki).
– W ciągu dekady Polska znacznie poprawiła bezpieczeństwo ruchu drogowego i dała przykład, jak poważnie podchodzić do tej kwestii. Wyznaczenie ambitnych celów, poprawa infrastruktury i wzmocnienie egzekwowania prawa to kluczowe czynniki, które wpłynęły na tak imponujący spadek liczby wypadków – komentuje Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC.
Jest dużo lepiej, ale mamy jeszcze wiele do zrobienia
Jak wskazują eksperci ETSC, Polska otrzymała nagrodę nie tylko za osiągnięcie dużego spadku liczby ofiar śmiertelnych w incydentach w ruchu samochodowym w przeciągu dekady. Docenione zostało także sformułowanie kompleksowego Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przewidzianego do realizacji w latach 2021-2030, który wyznacza ambitne cele (zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i osób ciężko rannych w wypadkach samochodowych o 50%) oraz Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, który będzie wdrażany w latach 2021-2024.
Eksperci wzięli także pod uwag wprowadzenie mechanizmu korytarzy ratunkowych w 2019 roku, czy rozbudowę systemu fotoradarów i intensyfikację kontroli kierowców pod kątem jazdy po spożyciu alkoholu, a także zniesienie wyższych dopuszczalnych prędkości w obszarze zabudowanym w nocy, które w 2021 roku zostało zastąpione stałym ograniczeniem do 50 km/h.
Z drugiej strony, zdaniem ekspertów ETSC Polska ma nadal wiele do zrobienia w zakresie ograniczenia prędkości na drogach. Maksymalna prędkość na autostradach wynosi 140 km/h, co jest najwyższą wartością w Unii Europejskiej, nie licząc Niemiec. Eksperci ETSC sugerują także zwiększenie ilości odcinków z ograniczeniem prędkości do 30 km/h w obszarach miejskich, wysoce uczęszczanych przez pieszych i rowerzystów.
Europejskie tło. Państwa skandynawskie nadal na prowadzeniu
Jednocześnie w Unii Europejskiej w ubiegłym roku odnotowano wzrost ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych o 4% w porównaniu z 2021 rokiem. Z drugiej strony to nadal o 9% mniej niż w 2019 roku, trzeba jednak mieć na uwadze, że natężenie ruchu po 2020 roku wyraźnie się zmniejszyło za sprawą upowszechnienia pracy hybrydowej i zdalnej w wyniku pandemii COVID-19 i lockdownów.
ETSC wskazuje jednocześnie, że potrzebny jest spadek liczby ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków na drogach o 17,2%, aby osiągnąć cel sformułowany przez UE, a także ONZ, którym jest zmniejszenie ich o połowę do roku 2030. – Rządy w całej Europie muszą dążyć wszelkimi dostępnymi środkami do powrotu do trendu corocznej redukcji liczby zabitych i poważnie rannych, zgodnie z celami UE i ONZ – podkreśla Antonio Avenoso.
Najmniej ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym tradycyjnie notują państwa skandynawskie. Charakteryzują się one zupełnie inną kulturą jazdy niż ma to miejsce w Polsce i wielu innych krajach europejskich. W efekcie w Szwecji odnotowano tylko 22 przypadki na milion mieszkańców, zaś w sąsiedniej Norwegii (niebędącej wprawdzie państwem członkowskim Unii Europejskiej) zaledwie 21.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.