Niebawem rozpocznie się przebudowa DW-249 związana z planami uruchomienia nowej przeprawy promowej przez Wisłę. Inwestycja, którą realizuje województwo wraz z gminami i powiatami, obejmuje także zakup jednostki pływającej. Statek jest już niemal gotowy.
Kilka miesięcy temu informowaliśmy na naszych łamach o
przygotowaniach do uruchomienia nowej przeprawy promowej na Wiśle w województwie kujawsko-pomorskim. Kończyła się wówczas budowa jednostki, która obsługiwać będzie nowe połączenie, a samorząd wojewódzki zapowiadał, że pierwsze rejsy odbędą się być może jeszcze w 2019 r. – Z końcem sierpnia prom został zwodowany w Tczewie – opisuje postępy w pracach Beata Krzemińska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
– Wykonawca jest obecnie na etapie odbiorów technicznych. Musi on też uzyskać niezbędne pozwolenia, a jednostka musi zostać dopuszczona do pływalności. Poza tym producent ma uzyskać dokument rejestracyjny/klasyfikacyjny oraz Świadectwo Zdolności Żeglugowej – opisuje nasza rozmówczyni. Później samorząd wojewódzki ma ustalić z wykonawcą, którym jest firma Techno-Marine, szczegóły dotyczące transportu statku w miejsce jego służby. Przed odbiorem końcowym planowany jest okres eksploatacji, za który odpowiadać będzie stocznia.
Jest prawomocne ZRID. Niebawem ruszają prace budowlaneDo uruchomienia przeprawy wciąż jest więc relatywnie daleko, zwłaszcza że – jak wynika ze słów rzecznik prasowej UMWKP – nie rozpoczęły się jeszcze roboty przy przyczółkach promu i na drogach dojazdowych. – Ta część inwestycji realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Do tej pory wykonawca m.in. przeprowadził niezbędne badania geologiczno-gruntowe, opracował dokumentację projektową, wykonał prace przygotowawcze związane z niezbędnymi wycinkami i złożył wiosną wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – wylicza Beata Krzemińska.
– W ostatnich dniach otrzymaliśmy prawomocną decyzję ZRID. Pozwala ona wykonawcy na rozpoczęcie prac budowlanych – dodaje przy tym nasza rozmówczyni. Prom pływać będzie na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w ciągu DW-249. – Od strony Solca zostanie ona wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a na północnym brzegu – od DK nr 80 do przyczółków – zapowiada przedstawicielka samorządu.
W Solcu staną tablice informujące o czasie oczekiwania na rejsPo przebudowie jezdnia ma mieć szerokość 6 m. – Od strony Solca powstanie chodnik – zapowiada Beata Krzemińska. Na przeciwległym brzegu wytyczone zostanie natomiast pobocze, Droga ma być dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku do 10 ton na oś. Do promu od strony Czarnowa dojeżdżać się będzie przez zwężony odcinek w okolicy korony wału. Ruch zabezpieczy tam wahadłowa sygnalizacja świetlna. W Solcu staną tablice informujące o czasie oczekiwania na prom. Inwestycja zakłada także korektę geometrii dwóch skrzyżowań.
Prace obejmą także przebudowę istniejących przyczółków zbudowanych przez wojsko. Przy każdym z nich powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki pływającej (rozwiązanie to uwzględnia wahania stanu wody w Wiśle). Pojawi się też oświetlenie i monitoring.