Obwodnica Preszowa będzie stanowiła fragment szlaku Via Carpatia łączącego się z jednej strony z Polską, z drugiej z Węgrami. Pierwszy etap obwodnicy został właśnie oddany do ruchu.
Mowa o odcinku liczącym 4,3 km wybudowanym w ciągu drogi R4. Na trasie powstało m.in. 9 mostów i dwunawowy tunel Bikoš o długości 1150 m.
Wyświetl większą mapę
Droga powstała kosztem 143 mln euro i była budowana od 2019 r. W jej otwarciu uczestniczył m.in. Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Teraz Słowacy rozpoczną realizację drugiego etapu obwodnicy Preszowa. Ten będzie miał 10,2 km, a jego ciągu zaplanowano 12 obiektów inżynierskich oraz blisko dwukilometrowy tunel. Wiadomo, że wybrany jest już wykonawca trasy (konsorcjum z grupy Eurovia), a inwestycja powinna być gotowa do roku 2027. Pozostałe brakujące odcinki słowackiej R4 mają być gotowe w 2030 r.
Słowacka droga R4, w ciągu której powstał fragment obwodnicy prowadzi do granicy z Polską – do przejścia w Barwinku. Tu połączy się z polską częścią szlaku Via Carpatia. Odcinki po polskiej stronie granicy są obecnie w realizacji. Większość trasy na terenie woj. podkarpackiego od granicy do Rzeszowa powinna być gotowa w 2025 lub 2026 roku. W przetargu są jeszcze dwa krótkie odcinki z tunelami między Jawornikiem i Domaradzem. W realizacji jest także budowa drugiej jezdni na odcinku Sokołów Młp. – Jasionka (finał spodziewany jest w 2027 r.), dalej droga S19 – Via Carpatia gotowa jest aż do Lublina. Łącznie w Polsce Via Carpatia będzie miał ok. 700 km, z czego wybudowanych jest ponad 280.
Po południowej stronie słowacka Via Carpatia połączy się z Węgrami.
Szlak Via Carpatii prowadzący przez Węgry jest już gotowy od 2021 r.