Słowackie Ministerstwo Transportu odciąża Bratysławę od ruchu tranzytowego w kierunku Żyliny. Ruch został przekserowany z Prístavného mostu na drogę D4 i dalej do skrzyżowania z D1.
Zgodnie z nowymi przepisami przez most mogą przejeżdżać wyłącznie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony wykorzystywane w celach zaopatrzeniowych. Ruch tranzytowy zostanie przekierowany z drogi D2 Pečňa – Petržalka na drogę D4, a następnie pojazdy tranzytowe dotrą do drogi D1 nowo otwartym odgałęzieniem z drogi D4 na skrzyżowaniu dróg D1/D4.
Lepsza sytuacja w Bratysławie
Resort wierzy, że przekierowanie ruchu tranzytowego w kierunku Żyliny poza teren zabudowany Bratysławy pozwoli nie tylko na poprawę komfortu na drogach, ale też samych mieszkańców stolicy.
– To nie tylko kwestia transportu, ale także kwestia jakości życia w mieście. Celem przekierowania ruchu tranzytowego jest zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczenie negatywnego wpływu ruchu na mieszkańców, takiego jak hałas, kurz i zanieczyszczenie powietrza – oznajmił minister transportu Jozef Ráž.
Inwestycje sprzyjają ułatwieniom
Przekierowanie ruchu tranzytowego nie byłoby możliwe, gdyby nie inwestycje w drogi, zwłaszcza na skrzyżowaniu autostrad D1 i D4. Odcinki w pobliżu Bratysławy zostały otworzone w grudniu 2024 roku, a
przy jego budowie brał udział Budimex..
To sprawiło, że kierowcy mogą się teraz bezpośrednio przełączyć z autostrady D4 na autostradę D1 w miejscowości Jarovce, zarówno w kierunku Trnawy, jak i odwrotnie z D1 na D4.
Dodatkowo, dzięki ukończeniu kolejnych inwestycji, trasa łącząca autostradę D4 z drogą ekspresową R7 absorbuje już niemal cały ruch towarowy w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Sprawiło to, że przez obszary miejskie Stolicy przejeżdża teraz dziennie o 570 ciężarówek mniej, niż w okresie, gdy połączenie D1 i D4 nie było otwarte.